[:no]Medisinsk fakultet har en målrettet strategi om å bidra til best mulig læringsvilkår for studentene. Kompetanseoppbygging av undervisningspersonalet gjøres gjennom blant annet kurs, seminarer og utarbeidede veiledere i regi av Enhet for læring.
Undervisningserfaring tillegges nå større vekt ved ansettelse i faste vitenskapelige stillinger. Det som tidligere het «pedagogisk basiskompetanse» er nå omdøpt til utdanningsfaglig basiskompetanse viss innhold er nedfelt i nasjonale retningslinjer.
Ved UiB oppnås utdanningsfaglig basiskompetanse normalt ved å gjennomføre program for universitetspedagogikk tilsvarende 20 studiepoeng, men det er også anledning til å søke om å få godkjent tilsvarende kompetanse på alternativt grunnlag gjennom å opparbeide en pedagogisk mappe.
Dette alternativet kan være aktuelt for mange fordi det nå kreves utdanningsfaglig kompetanse før ansettelse i professorstillinger. For førsteamanuensisstillinger har man fremdeles 2 år på seg til å oppnå slik kompetanse, men å ha dette ved søknadstidspunktet er en styrke. Det kan være problematisk for personer i for eksempel full sykehusstilling å få satt av tid til omfattende pedagogiske kurs – da kan mappealternativet passe bedre.
Mappen skal inneholde en egenerklæring om pedagogiske ferdigheter og oversikter om gjennomført undervisning, undervisningsplanlegging, kurs – i det hele kan alt man har foretatt seg relatert til undervisning legges til grunn. Enhet for læring arrangerer blant annet workshop om pedagogiske mapper, Universitetspedagogikk for medisin og helsefag – innføringskurs for ph.d.-kandidatar og postdoktorar (PHDPED900), Innføring i medisinsk- og helsefaglig didaktikk (MEDDID601) og seminarrekken Pedagogisk påfyll som alle teller i mappen. Det er derfor viktig at både UiB og HUS-tilsatte som er involvert i undervisning passer på å registrere og bygge sin mappe – slikt blir det god undervisning av.
Ha en god helg når den tid kommer.
Eystein[:en]The Faculty of Medicine has a dedicated strategy to contribute to the best possible learning conditions for the students. Competence building of teaching staff is done through courses, seminars and prepared guidelines under the auspices of the Unit for Learning.
Teaching experience is now given greater importance when evaluating candidates for permanent scientific positions. What was previously called «basic pedagogical competence» has now been renamed “basic educational competence”; the content of which is summarized in national guidelines. At UiB, educational basic competence is normally achieved by completing a program for university pedagogics equivalent to 20 credits, but it is also possible to apply for an equivalent qualification on by the folder alternative.
This option may be relevant for many because education skills are now required before being employed as professor. For associate professorships, you still have 2 years to gain such expertise, but having this in place at the time of application is a strength. It can be problematic for people in, for example in a full hospital position to dedicate time for extensive educational courses. For these then the folder alternative might be a good option. The folder should contain a self-declaration of educational skills and overviews of completed teaching, teaching planning, courses – on the whole, everything that you have done related to teaching can be registered. Unit for learning organizes workshop on educational folder building, University pedagogics for medicine and health sciences, Introductory course for PhD candidates and postdoctoral fellows (PHDPED900), Introduction to medical and health sciences didactics (MEDDID601) and the seminar series Pedagogical supplement which all count in folder. It is therefore important that both UiB and HUS staff involved in teaching take care to register and build their folder. I strongly believe this will also improve teaching for the students!
Have a great weekend when that time comes.
Eystein[:]