[:no]Framtidens K2[:en]Into the K2 future[:]

[:no]

Bildet viser Pål Njølstad, Stefan Johansson, Victor Norman og Janne Molnes

Annenhver måned arrangerer K2-ledelsen Faculty Lunch, en egen lunsj for de med fast vitenskapelig stilling. Målet er dels å ha en møteplass for de fast vitenskapelig ansatte, dels at ledelsen kan informere om aktuelle saker og ikke minst å få viktig feedback på disse sakene.

  1. 9. mai var Victor Norman, Heidi Annette Espedal og Per Bakke med på lunchen. Ingen av disse trenger introduksjon, men det er ikke sikkert alle vet at Victor Norman er leder for fakultetsstyret. Anledningen til besøket var Victor Normans ønske om å besøke instituttene ved fakultetet. Han viste seg å være meget nysgjerrig og stilte en rekke, gode spørsmål ved omvisningen og ved lunchen. Som mange vet er en av mine kjepphester for aktiv læring og forskning: What´s your question? Således bestod Victor Norman testen og tilbys herved å være professor emeritus ved K2!

Et viktig diskusjonsemne var organiseringen av instituttet. Victor Norman berømmet K2 for en modig og fremsynt organisering på tvers av fagområder. Hans erfaring er at alternativet, inndeling i rene fagdisipliner, lett fører til uro og interne konflikter. Utfordringen med vår organisering er å gi undervisningen en god struktur med klare kommandolinjer, ansvar og myndighet til de som trenger det. Ledelsen vil derfor sette ned et utvalg som har som mål å utarbeide et forslag til justering og supplering av nåværende struktur på K2. Utfordringen er hvordan undervisningen kan organiseres slik at den kan integreres med nåværende forskningsgruppestruktur.

Et annet diskusjonsemne var ledelsens forslag om en prosess for hva og hvem K2 skal satse på de neste 10 årene for å bygge slagkraftige miljøer med fremtidsrettet forskning, undervisning og innovasjon. En ting er sikkert, skal vi få dette til må vi sikre mer ekstern finansiering. Alle de gode og kloke hodene ved K2 må delta i en slik prosess. Elementer som må diskuteres er blant annet å prøve ut ordningen med tenure track. Dette er en type stilling som er vanlig i USA. Nyansatte i vitenskapelige stillinger får ikke fast stilling, men en prøvetid på 5-7 år med evaluering underveis. Dersom denne faller positivt ut, vil personen få et professorat. I motsatt fall vil stillingen lyses ut på nytt. Universitetet prøver nå ut innstegsstillinger som ligner dette og som vi tenker å bruke som utgangspunkt.

For å dra fordel av de gode ressursene vi alt har ved K2, utfordres forskningsgruppene til å komme med forslag om et tematisk område de mener er viktig for fremtidsrettet forskning, og hvordan dette kan knyttes til undervisning og innovasjon. Forslagene bør ha med forslag til personer i og utenfor vårt miljø som kan tenkes søke en slik stilling. Forslaget må begrunnes og skal være på maksimalt en side. Fristen for forslag er 01. juni og sendes til Silke Appel (silke.appe@uib.no).

Hilsen Pål[:en]

Picture is showing Pål Njølstad, Stefan Johansson, Victor Norman og Janne Molnes

Every other month, the K2 management organizes a lunch for those with a permanent academic position. The purpose of this is partly to have a meeting place for those the permanent academic employees and partly that the management can inform about relevant issues and not least to get important feedback on these issues.

For the Faculty Lunch on May 9th we were joined by Victor Norman, Heidi Annette Espedal, and Per Bakke. None of them needs an introduction, but it is not certain that everyone knows that Victor Norman is the Head of the Faculty Board. The reason for the visit was Victor Norman’s wish to meet the departments at our faculty. He turned out to be very curious and asked a number of good questions during the tour and the lunch. As many of you know, one of my mottoes for active learning and research is: What’s your question? Hence, Victor Norman passed the test and is offered to be Professor Emeritus at K2!

An important topic of discussion was the organization of the institute. Victor Norman praised K2 for a brave and foresighted organization across different research fields, and his experience is that the option, a traditional division into specialties, easily leads to turmoil and internal conflicts. However, the challenge with our current organization is lack of a structure with clear command lines, responsibility, and authority for those who manage the teaching. The management will therefore organize a committee that should make a proposal for an adjustment and supplementation of the current structure at K2. The challenge is how the teaching can be organized better, and at the same time be integrated with the current research groups.

Another topic of discussion was the management’s proposal of a process for what and who K2 should select for the next 10 years to build powerful environments with future-oriented research, teaching and innovation. For one thing is certain, if we are to succeed in this, we need to secure more external funding. Using all the good and wise heads of K2 in such a process is important. One element to consider, is the tenure track system. Tenure track is a type of position that is common in the United States. Newly employed academics will not be permanently employed, but will be on a trial period for 5-7 years. If this falls positively, the person will receive a professorship. If not, the position will re-advertised. The university has “innstegstillinger” similar to this and which we intend to use as a starting point.

In order to take advantage of the good resources we have at K2, the research groups are hereby challenged to come up with suggestions on a thematic area they consider important for future-oriented research and how this can be linked to teaching and innotion. The suggestions should contain preferably one person they think is relevant to a tenure track position. The proposal must be justified and must be on a maximum of one page. The deadline for proposals is 1st June and should be sent to Silke Appel (silke.appe@uib.no).

Best regards,

Pål[:]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *