Daglige arkiver: 7. april 2016

Forskningsrådet advarer mot forskningsmagasiner med betalt innhold

Med jevne mellomrom får norske forskere intervjuforespørsler fra magasiner som International Innovation og Science and Technology (Pan European Network).
Vær obs på at disse magasinene fakturerer forskere fra kr. 20 000,- og oppover for et oppslag.

Også ved UiB har flere ansatte fått henvendelser fra disse magasinene, og det er fort gjort å la seg friste til å gi et intervju. Les videre

Åpent møte: Nye retningslinjer for bruk av genetiske undersøkelser i medisinsk og helsefaglig forskning

Torsdag 21. april arrangerer vi åpent møte om nye retningslinjer for bruk av genetiske undersøkelser i medisinsk og helsefaglig forskning.

Åpent møte: Hvordan skal vi drive genetisk forskning i Norge?
Genetisk informasjon har blitt sentralt for mye forskning. Rask utvikling på feltet, i kombinasjon med dataenes sensitive karakter, har skapt mye debatt og også usikkerhet rundt forvaltningen og forsvarlig gjennomføring av slike prosjekter.
For mer informasjon, se vedlegg.

Oversikt over etasjekontakter ved K2.

K2 har i første kvartal 2016 etablert etasjekontakter ved hvert arbeidssted / hver etasje ved instituttet.
Etasjekontaktene ved K2 skal være kontaktpunkt for spørsmål som gjelder drift og bruk av våre lokaler, men beslutningstaker vil fremdeles være instituttleder.
Under finner du en oversikt over hvem som er etasjekontakt, og vedlagt finner du mandat for etasjekontaktene.

Følgende ansatte er etasjekontakter:
Sted                                                                      Navn
9. etasje Laboratoriebygget                             Torunn Eide
8. og 7. etasje Laboratoriebygget                    Kari Mortensen
6. etasje Laboratoriebygget                              Jorunn Skeie Bringsli
6. etasje Onkologi-lab Laboratoriebygget      Beryl Leirvaag
5. etasje Laboratoriebygget                              Kjerstin Jakobsen
3. etasje Laboratoriebygget                              Kristin Paulsen Rye
Etasje 1M Laboratoriebygget                            Beryl Leirvaag
Barneklinikken                                                     Anne Hammer Knudsen
Kvinneklinikken                                                   Britt Edvardsen

Låsing av dører til laboratoriene fra og med mandag 11/04

Etter anbefaling fra UiB Eiendomsavdelingen og beslutning av instituttledelsen, skal dørene inn til laboratoriene stenges, slik at man må bruke nøkkelkort og kode for å få adgang. Dette er for å gjøre det vanskeligere for uvedkommende å ta seg inn i våre lokaler.

Dørene krever per i dag kort og kode i perioden 1600-0800 i hverdagene. Etter endringen, må man alltid bruke adgangskort for å få tilgang til laboratoriene.

Etasjekontaktene er bedt om å låse dørene fra og med mandag 11/04. Takk for forståelse for dette.

Julie Stavnes
Administrasjonssjef, Klinisk Institutt 2

Disputas uke 15

Inger Marie Løes

Inger Marie Løes  disputerer for Ph.d. graden Tirsdag, 12. April 2016
Prøveforelesning: Tirsdag 12. April  2016, kl. 09:15
Oppgitt emne: “Is there a role for immunotherapy in colorectal cancer treatment?”
Sted: Auditorium 1, BB-bygget, Jonas Lies vei 91
Disputas: Tirsdag 12. April  2016, kl. 11:15
Sted: Auditorium 1, BB-bygget, Jonas Lies vei 91
Avhandlingens tittel: “Genetic heterogeneity in liver metastases from colorectal cancer”
1st opponent: Professor Bengt Gustavsson, Universitetet i Gøteborg, Sverige
2nd opponent: Førsteamanuensis Karen-Lise Gram Spindler, Universitetet i Århus, Danmark

Pressemelding

Nye publikasjoner

Basert på siste ukes søk på “Department of Clinical Science AND Bergen”. Hvis du har publikasjoner som ikke favnes av dette søket, send referansen til elin.opheim@uib.no.

Based on last week’s search for “Department of Clinical Science AND Bergen”. If you have publications which are not covered by this search, send the reference to elin.opheim@uib.no.

Respiratory Rate During the First 24 Hours of Life in Healthy Term Infants.
Tveiten L, Diep LM, Halvorsen T, Markestad T.
Pediatrics. 2016 Mar 30.

A restrictive policy for red blood cell transfusion in older hip fracture patient: experiences from a patient register.
Martinsen MI, Valland H, Solheim LF, Holvik K, Ranhoff A.
BMC Res Notes. 2016 Feb 9;9(1):75.

Nutritional screening of patients at a memory clinic -association between patients’ and their relatives’ self-reports.
Lyngroth AL, Hernes SM, Madsen BO, Söderhamn U, Grov EK.
J Clin Nurs. 2016 Mar;25(5-6):760-8.

Changes in selfreported health and quality of life in octogenarian patients
one month after transcatheter aortic valveimplantation.
Olsen SJ, Fridlund B, Eide LS, Hufthammer KO, Kuiper KK, Nordrehaug JE, Skaar E, Norekvål TM; CARDELIR Investigators.
Eur J Cardiovasc Nurs. 2016 Apr 1

Better health-related quality of life (mental component summary), having a higher level of education, and being less than 75years of age are predictors of hospital admission among cognitively intact nursing home residents: a 5-year follow-up study.
Drageset J, Eide GE, Ranhoff AH.
Patient Prefer Adherence. 2016 Mar 7;10:275-82.

New horizons in the implementation and research of comprehensive geriatric assessment: knowing, doing and the ‘know-do’ gap.
Gladman JR, Conroy SP, Ranhoff AH, Gordon AL.
Age Ageing. 2016 Mar;45(2):194-200