Den 22. november har utlysningen blitt lansert for å etablere en database med potensielle evaluatører for Horisont 2020 søknader. Sakkyndige (experts) bistår i fagfellevurdering med (i) evaluering av forsknings- og innovasjonssøknader, (ii) revisjon av forsknings- og innovasjonsprosjekter, (iii) monitorering av utvikling, resultat og virkning av forsknings- og innovasjonsprogrammer samt gir råd om formen på fremtidige forsknings- og innovasjonsaktiviteter. Du har en sjanse til å bli valgt som en ekspert hvis du (i) har en høy kompetanse innen forskning eller innovasjon innenfor et hvilket som helst vitenskapelige og teknologiske felt, inkludert ledererfaring, (ii) har minst en universitetsgrad, og (iii) kan være tilgjengelig for sporadiske, kortvarige oppdrag.
Forskere oppfordres til å sende inn et uttrykk for interesse. Hvis man blir utvalgt til å evaluere en spesifikk Horizon 2020 utlysning, kan dette være en nyttig måte å få førstehåndserfaring i å se hva som utgjør en vellykket søknad og hvordan evalueringsprosessen fungerer, spesielt for yngre forskere som planlegger å søke EU støtte. Det kan ta alt fra kort tid til flere år før du blir valgt av Kommisjonen.
Eksperter som ønsker å delta vil få tilgang til tjenesten fra Participant Portal: http://ec.europa.eu/research/participants/portal/page/experts. Herfra kan du opprette en ECAS (European Commission’s secure Authentication Service)-konto, hvis du ikke allerede har en. Når du har mottatt passordet ditt, kan du gå tilbake til ‘Expert’-området i Participant Portal, logge inn med ditt ECAS brukernavn eller e-postadresse og passord. Deretter klikker du på «Registrer eller oppdatere profilen din«, dette fører deg til den innledende siden av registreringstjensesten.
Eksperter tidligere registrert for FP7 må erklære sin interesse for å jobbe som ekspert for Horisont 2020 programmet samt revidere «area of expertise»-delen.
On November 22, the call has been launched in order to establish a database of prospective evaluators for Horizon 2020 proposals. Experts, as peer reviewers, assist in the (i) evaluation of research and innovation proposals (ii) review of research and innovation projects, (iii) monitoring the progress, outcome and impact of research and innovation programmes as well as giving advice on the shape of future research and innovation activities. You have a chance of being selected as an expert if you (i) have a high level expertise in research or innovation in any scientific and technological field, including managerial aspects, (ii) have at least a university degree, and (iii) can be available for occasional, short-term assignments.
Researchers are encouraged to submit an expression of interest as, if selected to evaluate a specific Horizon 2020 call, this can be a useful way to see first-hand what makes a successful proposal and how the evaluation process works. This is especially interesting for young scientists who are planning to get involved with EU funding. It might take short time to several years until you are picked by the Commission.
Experts wishing to take part can access the service from the Participant Portal: http://ec.europa.eu/research/participants/portal/page/experts. From here, you create an ECAS (European Commission’s secure Authentication Service) account, if you don’t already have one. If you have received your password, go back to the Expert area in the Participant Portal, log-in with your ECAS user name or email address and password. Then click on ‘Register or update your profile’, this leads you to the introductory page of the expert registration service.
Experts previously registered for FP7 need to declare their interest in working as an expert for the Horizon 2020 programme as well as revising the ‘area of expertise’ section.