[:no]Ny organisering av K2[:en]New organization of K2[:]

[:no]Per BakkePå tirsdag godkjente instituttrådet en ny organisering for K2.  Den gamle organiseringen av K2 har bygget på en akse for undervisning, med inndeling i 8 fagområder og en akse for forskning, med inndeling i 21 forskningsgrupper. Hensikten med denne inndelingen har vært at undervisningen skulle sidestilles med forskningen. De åtte fagområdelederne med ansvar for undervisning har utgjort den utvidete ledergruppen ved K2.

En ulempe med denne organiseringen er at det blir 8 + 21 grupper, til sammen 29 grupper som rapporter direkte til instituttledelsen. Kontrollspennet for instituttledelsen blir stort. I tillegg blir det et kunstig skille mellom forskning og undervisning med to separate akser. I realiteten er det forskerne som underviser.

Det har derfor vært ønskelig med en ny organisering av K2 med mindre kontrollspenn for ledelsen, og hvor forskning og undervisning sees under ett. En ny studieplan i medisin er på trappene med oppretting av semesterstyrer som har ansvar for undervisningen innen hvert semester. Det vil overlappe med funksjonen til dagens fagområdeledere.

I den nye organiseringen av K2 vil dagens fagområder legges ned. 7 av de 21 forskningsgruppelederne vil utgjøre den utvidete ledergruppen. Fordelen med den nye ordningen er at den er enklere, instituttledelsen får et mer håndterlig kontrollspenn og skille mellom undervisning og forskning reduseres.

Jeg vil benytte anledningen til å takke fagområdelederne for jobben de har gjort. Den nye organiseringen er ikke uttrykk for misnøye med deres innsats, men et resultat av erfaringer med denne modellen og ikke minst at det nå etableres semesterstyrer i den nye studieplanen for medisin.

Per[:en]Per BakkeThis Tuesday the Institute Council approved a new organization for K2. The old organization of K2 had one axis for teaching, divided into 8 areas and one axis for research, divided in 21 research groups. The purpose of this division was to ensure teaching would be equated with research. The eight managers with responsibility for education have constituted the extended management team at K2.

A disadvantage of this arrangement is that it has been 8 + 21 groups, a total of 29 groups who reported directly to the department management. The control span for the K2 head was large. In addition there was an artificial distinction between research and teaching with two separate axes. In reality, it is the researchers who teach.

It has therefore been desirable to have a new organization of K2 with a smaller span of control for the management, and with research and teaching seen as a whole. In the new curriculum in medicine there will be semester boards that are responsible for the education in each semester. These semester boards will overlap with the function of today’s education managers.

In the new organization of K2, the current education managers will be abandoned. 7 of the 21 research group leaders will constitute the extended management team. The advantage of the new organization is that it is simpler, the department management will have a more manageable span of control and the differentiation between teaching and research is reduced.

I will take this opportunity to thank the education managers for the job they have done. The new organization is not to express dissatisfaction with their efforts, but is the result of experience with the old model and not least that semester boards will be established in the new curriculum for medicine.

Per[:]

1 comment for “[:no]Ny organisering av K2[:en]New organization of K2[:]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *