Ferdighetstrening i medisinerstudietSkill training in the medicine curriculum

Eva GerdtsDet er elgjakt og skolens høstferie, og praktiske ferdigheter kommer antakelig til nytte i begge sammenhenger. Også i profesjonsutdanningen medisin er det viktig med trening av praktisering av ferdigheter. Mange av disse kunne tidligere læres under turnustjenesten, men må nå inkorporeres i profesjonsstudiet. Nasjonal ferdighetsliste er under utarbeiding og vil gi føringer for hvilke ferdigheter som skal læres i medisinerstudiet også hos oss. Men det er vi som faglærere som må organisere, legge til rette for og kvalitetssikre ferdighetslæringen.

Praksisperiodene ved de samarbeidende sykehus er viktig arenaer for ferdighetslæring, likeså ferdighetslaboratoriet. 17.09.14 gjennomførte vi et møte om harmoniserte krav til ferdigheter som skal læres i 3. indremedisinske termin, og nytt felles tjenestekort med ferdighetskrav er under utarbeiding og skal innføres fra vårsemesteret 2015. Husk, krav til oppfylt tjeneste er sammen med eksamen det som styrer studentenes læring og trening. I samarbeid med K1 blir det nå etablert en faggruppe med ansvar for utvikling av opplæringstilbudet ved ferdighetssenteret. Leder er førsteamanuensis Steinar Skrede. Har du tanker om hvilke ferdigheter som må trenes i relasjon til din egen undervisning eller i ditt fagområde? Da bør du ta dette opp til diskusjon i ditt fagområde.Eva GerdtsIt is time for moose hunting and autumn break, and practical skills are probably useful in both. In the professional medicine curriculum, training of practical skills is also important. Many of these skills were earlier obtained during the medical internship (turnustjenesten), but must now be incorporated into the study curriculum. A national competence list is being worked out and will provide guidelines for what skills must be taught in the medicine curriculum, also here at UiB. However, we as academic lecturers, have to organize and quality assure training in these skills within the curriculum.

Practical training periods at collaborative hospitals are important arenas for skill training, as well as the skill laboratory. On 17.09.14 we conducted a meeting on harmonization of requirements regarding skills and skill training in the 3rd medical term, and a new approval card is currently being developed, and will be introduced starting spring 2015. Remember that the requirements for completed service are, together with exams, what guides the students’ learning and training. In cooperation with K1, an expert group has now been established with the responsibility of developing the training which will be offered at the skill center. Head of this group is Associate Professor Steinar Skrede. Do you have any input as to what skills should be focused on related to your own teaching area? If so, please initiate a discussion on this topic with other teachers in your area.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *