[:no]Tjenende lederskap
Tjenende lederskap eller «Servant leadership» er en ledelsesfilosofi som ble formulert av Robert K. Greenleaf på 70-tallet. Hovedideen er at lederen skal tjene de ansatte og organisasjonen, og skiller seg fra tradisjonelt lederskap der lederens rolle er å fremme organisasjonens interesser.
En tjenende leder deler makt, setter de ansattes behov først og hjelper mennesker med å utvikle seg og prestere så godt som mulig. I stedet for at menneskene jobber for å tjene lederen, eksisterer lederen for å tjene folket. Greenleaf formulerte det slik: En tjenende leder må stille seg spørsmålet: «Vokser mine ansatte som personer? Blir de, mens de blir tjent, sunnere, klokere, friere, mer autonome, med større sannsynlighet for selv å bli tjenere?
Så er spørsmålet, har vi et tjenende lederskap ved UiB og for den del sykehuset vi er en integrert del av? Som vitenskapelig ansatt opplever jeg og mange andre at oppgaver andre tidligere gjorde for oss, nå må gjøres av oss. Vi bruker mer og mer tid på dokumentasjon, fylle ut skjemaer, organisere undervisning og andre administrative oppgaver. Det oppleves som at det rundt oss sitter ulike administrative grupper som er mer opptatt av å lede oss istedenfor å tjene oss. Dette gjør at vi har mindre tid til å gjøre universitetets kjerneoppgaver, nemlig forskning, undervisning og formidling.
Dette trenger vi en debatt omkring. Jeg hadde ikke Fredrik Solvang tilgjengelig, så som innledning spurte jeg ChapGPT om vi hadde tjenende lederskap ved UiB. Den svarte blant annet: «Det er en økende interesse for tjenende lederskap i høyere utdanningsinstitusjoner over hele verden. Mange universiteter har innført prinsipper for tjenede lederskap i sine ledelsesstrukturer og har sett positive resultater.
UiB har også tatt initiativer for å fremme tjenende lederskap. For eksempel har de arrangert seminarer og workshops om emnet og har også inkludert dette som en av deres kjerneverdier. Videre, i sin visjon for 2022, understreker UiB at de ønsker å fremme ansvarlig ledelse, inkludert tjenende lederskap.
Vi trenger nå å diskutere hvordan denne visjonen omgjøres til praktisk handling?
Med ønske om god helg
Eystein Husebye
Nesteleder K2[:en]Servant leadership
Servant leadership is a management philosophy formulated by Robert K. Greenleaf in the 70s. The main idea is that the manager should serve the employees and the organisation, and differs from traditional leadership where the manager’s role is to promote the organisation’s interests.
A servant leader shares power, puts the needs of employees first and helps people develop and perform at their best. Instead of the people working to serve the leader, the leader exists to serve the people. Greenleaf put it this way: A servant leader must ask himself the question: «Are my employees growing as people? As they serve, do they become healthier, wiser, freer, more autonomous, more likely to become servants themselves?»
Do we have a serving leadership at UiB and for that matter the hospital we are an integral part of? As a scientific employee, many others and I experience that tasks that others previously did for us, now have to be done by us. We spend more and more time on documentation, filling in forms, organizing teaching and other administrative tasks. It feels like there are various administrative groups around us who are more concerned with leading us instead of serving us. This means that we have less time to do the university’s core tasks, namely research, teaching and communication.
We need a debate about this. I did not have Fredrik Solvang available, so as an introduction I asked ChapGPT if we had serving leadership at UiB. It answered, among other things: «There is a growing interest in servant leadership in higher education institutions around the world. Many universities have introduced servant leadership principles into their management structures and have seen positive results.
UiB has also taken initiatives to promote servant leadership. For example, they have organized seminars and workshops on the subject and have also included this as one of their core values. Furthermore, in its vision for 2022, UiB emphasizes that it wants to promote responsible management, including servant leadership.
We now need to discuss how this vision can be implemented in practical terms?
With warm wishes for a good the coming weekend
Eystein Husebye
Deputy leader K2[:]