[:no]Vi gjennomførte en vellykket undervisningsdag for K2 i samarbeid med K1 den 19. mai, med godt digitalt oppmøte. Takk til alle som deltok og bidro til at dette ble en flott dag!
Undervisningsprisen for K2 gikk denne gangen til Heiko Bratke ved seksjon for pediatri ved Haugesund sykehus. Han fikk prisen for sin innsats for på kort varsel å utvikle et flott, digitalt, godt strukturert undervisningsopplegg med case-basert undervisning i MittUiB da klinisk utplassering ble vanskelig under pandemien.

Åse Bjorvatn Sævik
Fakultetet har også delt ut undervisningspriser. PhD-student Åse Bjorvatn Sævik fra endokrinologimiljøet fikk velfortjent pris for utvikling av «Endopodden», en podcast om endokrinologiske emner som lages med aktive bidrag fra fagmiljøet så vel som fra medisinerstudenter. Prosjektet ble vurdert som så bra at det er nominert til årets UGLE-pris.
En annen av fakultetets undervisningspriser for 2020 gikk til pedagog og 1. amanuensis Monika Kvernenes som er leder for Enhet for læring. Monika har jobbet målrettet med pedagogisk kompetansebygging blant underviserne siden 2015. Hovedmålet er å bidra til best mulig læring for studentene og å gi underviserne pedagogiske metoder og hjelp til å forbedre seg som undervisere og tilretteleggere. På Undervisningsdagen fortalte hun oss om pedagogisk mappe. Ta kontakt om du trenger råd om hvordan du kan oppnå basisutdanning i pedagogikk og dokumentere din pedagogiske kompetanse i en pedagogisk mappe. Det legges nå tyngde bak kravet om dette.
UGLEne møttes på UGLE-møte denne uken for å diskutere organisering av undervisning. Det er duket for endringer fremover når Vestlandslegen materialiserer seg. Vestlandslegen ser nå ut til å dreie mot å bli en studieplan som erstatter Medisin 2015i ett felles studieprogram, som omfatter både studenter som skal ta hele studieløpet i Bergen og studenter som skal ta de siste 3 årene i Stavanger, Haugesund eller Førde. Studenttallet vil øke for år 1-3 av medisinstudiet, sannsynligvis til over 300 etter hvert. Endringene kan også medføre at flere studenter utplasseres ved HUS i semestre der de nå utplasseres til de samarbeidende sykehusene. Jeg håper at både UGLEne og semesterstyrene vil føle at de blir hørt i prosessen med å utvikle studieplanen, og har meldt inn ønske om dette fra K2.
Når studenttallet øker, må vi tenke smart. Et smart tiltak kan være å bruke studenter som undervisere. K2 fikk nylig «coronamidler» til flere studentstillinger, dels som undervisere på ulike kurs, og dels to stillinger som er tiltenkt å bistå oss som «digitale assistenter». Vi håper dette kan være til hjelp for oss som underviser og bidra til ytterligere forbedring av undervisningen.
OSKE 6 og 12 er godt i gang og pågår i disse dager. Takk til alle både administrative og undervisere som gjør en kjempeinnsats for å få dette av stabelen!
Lykke til med siste innsats før semesterslutt og sommerfri!
Mette Vesterhus
Utdanningsleder K2[:en]The annual Teaching Day was successfully conducted on May 19th in collaboration between K2 and K1, with good attendance. I want to thank all of you who contributed to making this into a great day!

Heiko Bratke
The K2 Teaching Prize was awarded to Heiko Bratke at section for pediatrics at Haugesund Hospital. He was awarded the prize for developing a well-structured digital educational content in MittUiB during the pandemic.

Åse Bjorvatn Sævik
PhD-student Åse Bjorvatn Sævik from the Endocrinology group was awarded one of the Faculty’s teaching prizes for developing the podcast “Endopodden” as a teaching tool. This project was also selected for nomination to the UGLE prize.
Monika Kvernenes from Unit for learning also received a teaching prize from the Faculty. Monika has since 2015 worked strategically with the aim of improving teaching skills amongst teachers and lecturers at the Faculty of Medicine. At the Teaching Day, she told us about the need for basic training in teaching and how to document teaching skills end experience, a requirement which is now being reinforced.
The recent UGLE meeting discussed the organization of teaching. Vestlandslegen is being planned and will likely replace MED2015 as a programme encompassing both students who will remain in Bergen throughout their study period as well as students who will have their first 3 years in Bergen followed by 3 years in Stavanger, Haugesund or Førde.The number of students is estimated to surpass 300 over time for years 1-3.
When student numbers increase, we need to be smart. One smart move is to involve student as teachers. K2 recently attracted “corona money” dedicated to positions for students either as teachers at several courses or as “digital assistants” to assist us all in digital teaching activities.
OSCE 6 and 12 are ongoing – a great thank you to all of you (administrative staff as well as teaching staff) who make a huge effort to make this happen! Good luck with the last efforts – end of term and summer vacation are beckoning![:]