[:no]Introduksjonskurs om integrering av kjønnsperspektiver i medisinsk forsking[:en]Introduction course on mainstreaming of gender perspectives in medical research[:]

[:no]SKOK tilbyr et tre-timers kurs om kjønnsperspektiver i forskningen. Kurset inviterer til refleksjon rundt hvordan analytiske kjønnsperspektiver kan integreres både i pågående medisinsk forskning og i framtidig søknadsarbeid.

Inkludering av kjønnsperspektiver blir stadig viktigere for vurderingen av forskningens kvalitet – både for søknader og for selve forskningsresultatene. For eksempel har både Norges Forskningsråd og EU som målsetting at prosjektsøknader ikke bare skal ha kjønnsbalanse, men også at kjønnsperspektiver skal være en integrert del av prosjektets forskningsspørsmål, metode og analyse. Analytiske og tverrfaglige tilnærminger til kjønn kan dermed både bidra til å styrke en prosjektsøknad og til å gi nye innfallsvinkler som hever kvaliteten på forskningen.

Dette kurset gir en innføring i kjønnspolitikken til eksterne finansieringskilder, og i hvordan kjønnsperspektiver kan integreres i pågående forskning og i framtidige søknader. Kurset vektlegger spesielt eksempler fra medisinsk forskning.

Tid og sted: 6. november kl. 10.00-13.00, styrerommet 4.etg., Armauer Hansens hus

Påmelding til Amra innen 2.november!

Innhold i seminaret:

1.      Velkommen og presentasjon av kandidatene

2.      Oversikt over EU og NFR sin policy for integrering av kjønnsperspektiv i forskingsprosjekt og krav til kjønnsbalanse i forskargruppa. 

3.      Kjennskap til ulike forståingar av kjønn, samt sentrale omgrep frå likestilling- og kjønnsforskingsfelten. 

4.      Reflektere kritisk over eigne forståingar av kjønn, og korleis desse blir spegla i deira forskingsprosjekt. 

Lunsj 11.30-12.00

5.      Kjønnsbalanse i metodebruken og kunnskapsproduksjon.

6.      Kunne vise til dømer på korleis integreringa av kjønnsperspektiv i ulike felt har ført til ny og innovativ kunnskapsproduksjon. 

7.      Ha kjennskap til metodologiske og analytiske verktøy som dei kan nytte for å integrere kjønnsperspektiv i sine prosjekt på ein betre måte.  

8.      Sammendrag: Vite korleis dei skal adressere krava til kjønnsperspektiv og kjønnsbalanse i utarbeidinga av prosjektsøknader.

[:en]SKOK offers a three-hour course on gender perspectives in research. The course invites reflection on how analytical gender perspectives can be integrated into both on-going medical research and in future project development.

The inclusion of gender perspectives is gaining increasing importance in the evaluation of research quality – both with regards to project applications and the research itself. For example, both the Research Council of Norway and the European Union aim for projects to not only have gender balance, but also for gender perspectives to be an integral part of their research questions, methodology and analysis. Analytical and multidisciplinary approaches to gender can therefore contribute to strengthen project applications and provide new perspectives that enhance the quality of the research.

This course gives an introduction to the gender politics of external funding agencies, and to how gender perspectives can be integrated into ongoing research and future project applications.  The course emphasises in particular examples from medical research.

Time and venue: 6 November 10.00 – 13.00, board room (styrerommet), 4th floor, Armauer Hansens hus

Registration deadline: 2 November, send your registration to Amra.  

Seminar content:

1.      Welcome and presentations of participants

2.      Get an overview over EU and NFR policy on the integration of gender perspectives  and gender equality in research.

3.      Gain insights on different meanings of gender, and on central concepts. 

4.      Reflect  on your own understandings of gender, and how it is reflected in your research projects.

11.30 – 12.00 Lunch

5.      Gender balance in methodology and knowledge production.

6.      Familiarize with examples of how gender mainstreaming in different areas of research has led to research innovation.

7.      Acquire methodological and analytical tools that can be used to integrate gender perspectives in research.

8.      Summary: why and how to address the requirements for gender balance and gender perspectives in research projects.[:]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *