[:no]Vel overstått påske![:en]Well passed Easter![:]

[:no]Jone Trovik, portrett til disputasJeg håper alle har hatt et velfortjent avbrekk – det være seg på fjellet, ved kysten eller i byen –og samlet krefter til vårens søknadsprosesser og undervisningsoppgaver.

Undervisningsdagen er kommende uke, nærmere bestemt torsdag 27. april. Vi får der blant annet belyst ETP (Excellent Teaching Practitioner). Dette er en meritteringsordning for fremragende undervisning ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Visedekan Harald Walderhaug vil forklare hvordan dette fungerer. Kanskje noe vi skal strekke oss etter?

Stasjonsbasert praktisk eksamen (OSCE) er relevant for mange fagområder. Når «OSCEladden» Ketil Grong har gitt oss praktiske eksempler, får vi anledning til å samarbeide om forslag til oppgaver ved senere eksamener.

Apropos samarbeid. 12. semester av medisinstudiet er en ypperlig mulighet å presentere emner på tvers av faggrenser, der en kan gå dypere inn i begrep enn i tidligere semestre. Karen Budal har sendt oppfordring til aktuelle fagmiljø om å komme med innspill. Tenk bredt! Hva i ditt fag har naturlige tilgrensninger? «Akutt abdomen»; kirurg/urolog/gastromedisiner/gynekolog. Diagnostikk av nesten hva som helst; patolog, mikrobiolog, radiolog. Behandling: hva med komorbiditet? Kardiolog/anestesiolog/pulmolog. Multifarmasi; farmakolog/geriater. Nesten alt skal diagnostiseres primært av allmennmedisiner. Få dem med på laget!

Vår alles iherdige faglige innsats – det være seg forskning eller undervisning – er det det som skal til for å ha et godt liv? Det finnes selvfølgelig forskning som kan si noe om dette: «The Harward study of adult developement» – en 75-års longitudinell og fortsatt pågående studie! En ypperlig TED-talk av studiens fjerde leder, Robert Waldinger, anbefales!

Jone[:en]Jone Trovik, portrett til disputasI hope everyone has had a well-deserved break – be it in the mountains, at the coast or in the city – and have gathered new power for the spring’s application processes and teaching tasks.

The joint lecturing day will take place next week, more specifically on Thursday 27 April. Here, among other things, we will be introduced to ETP (Excellent Teaching Practitioner). This is a merit scheme for outstanding teaching at the Faculty of Mathematics and Natural Sciences. Vise-Dean Harald Walderhaug will explain how this works. Perhaps this is something to strive for?

Objective structured clinical examination (OSCE) is relevant to many subject areas. Here, Ketil Grong will give us some practical examples, and afterwards we will have the opportunity to collaborate on proposals for assignments for later exams.

Apropos cooperation. The 12th semester of the medical studies is a great opportunity to present subjects across professional boundaries, where one can go deeper into terms than in previous semesters. Karen Budal has sent a call to relevant groups in the academic community and asked for input. Think wide! What other topics are related to your field of work? “Acute abdomen”; surgeon / urologist / gastromedicine / gynecologist. Diagnostics of almost anything; pathologist, microbiologist, radiologist. Treatment: what about comorbidity? Cardiologist / anaesthesiologist / pulmonologist. Multipharma; pharmacologist / geriatrics. Almost everything should be diagnosed primarily by general practitioners. Get them on the team!

Our vigorous professional efforts – be it research or education – is that what’s needed to have a good life? There is of course research that can say something about this: “The Harward Study of adult development” – a 75-year longitudinal and ongoing study! An excellent TED talk by the fourth leader of the study, Robert Waldinger, is recommended!

Jone[:]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *