[:no]Kliniske instruktører[:en]Clinical instructors[:]

[:no]bakke0x2c_per_0x2830x29Den nye studieplanen i medisin innebærer like mange studiepoeng som den gamle, og like mye undervisning. Det skulle tilsi at behovet for lærere er uendret i forhold til den gamle studieplanen. Men i enkelte fag er behovet for lærerkrefter i perioder med gruppearbeid økt. En mulighet for å møte dette økte behovet er å satse på klinikere på sykehusene. Klinikerne kunne ansattes som kliniske instruktører på instituttet. Som kompensasjon kunne de få tilgang til UiB sine bibliotektjenester, kurs i pedagogikk og mulighet til å veilede doktorgradsstudenter hvis de selv skulle ha en PhD grad. I tillegg får de på CVen sin at de har vært lærer noe som teller positivt ved søknader på faste UiB stillinger.

En uformell spørrerunde blant klinikere på et par avdelinger på Haukeland universitetssykehus tilsa interesse for en slik ordning. Samtidig er det viktig å påpeke at ordningen ikke måtte bli en sovepute for faste vitenskapelig tilsatte som kunne sette vekk undervisningen sin til andre. Bruk av kliniske instruktører skal være et tillegg til de eksisterende lærerkreftene på instituttet. En slik ordning måtte godkjennes av fakultetet. K2 ledelsen vil ta dette opp med fakultetet i samarbeid med K1.

Per

 [:en]bakke0x2c_per_0x2830x29The new curriculum in medicine involves as many credits as the old, and as much teaching. This should imply the need for teachers is unchanged compared to the old curriculum. But in some subjects, there is an increased need for teachers during periods of group work session. A way to meet this increased demand is using clinicians at the hospitals. The clinicians could be engaged as clinical instructors at the institute. As compensation they could get access to the UiB’s library services, courses in pedagogy and ability to supervise doctoral students if they themselves should have a PhD degree. In addition, they could strengthen their CV which would be of relevance should they apply UiB positions.

An informal questionnaire session among clinicians at some departments at Haukeland University hospital indicated an interest in such an arrangement. It is important to point out that using clinical instructors is not a pretext for permanent academic staff who could put away its teaching to others. Use of clinical instructors should be an addition to the existing teaching force at the department. Such a scheme had to be approved by the faculty. K2 management will bring the idea of clinical instructors forward to the faculty in collaboration with K.

Per[:]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *