DLR – ny lagrings- og delingstjeneste for læringsressurser

Universitetsbiblioteker informerer om at tjenesten Digitale læringsressurser (DLR) nå er klar for bruk. DLR er en nettbasert, nasjonal og ikke-kommersiell tjeneste utviklet hos SIKT (UH[1]sektorens tjenesteleverandør), og muliggjør skylagring og deling av digitale læringsressurser.

Tjenesten er gratis og frivillig å bruke, og skal bidra til deling og gjenbruk av digitale læringsressurser, både innad på UiB og nasjonalt. DLR er særlig utviklet med tanke på den enkelte undervisers opphavsrett til eget arbeide, og den enkelte står fritt til å selv fastsette delingsgrad og rettighetsbeskyttelse ved opplasting av materiale til tjenesten.

DLR har integrasjon mot Mitt UiB og videosystemet Kaltura. Lenke til tjenesten finnes her.

En kort introduksjonsvideo finnes her

Brukerveiledninger finnes i Mitt UiB. Ved behov for brukerstøtte, spørsmål eller ønsker – ta kontakt i UiBhjelp eller direkte med systemeier Gry Ane Vikanes Lavik ved Universitetsbiblioteket.