Daglige arkiver: 28. oktober 2022

Ukens leder

Legestudentene har desentrale praksisopphold ved Helse Stavanger, Helse Fonna og Helse Førde. Denne ordningen er nødvendig for å klare så store studentkull som vi har nå. Den er også veldig bra for studentene ved at undervisningen blir mer praksisnært enn det vi kan tilby i Bergen. Undervisere som er ansatt i Stavanger, Haugesund og Førde er også involvert i forskning som en viktig del av arbeidsoppgavene.

Det er en utfordring å sikre god og effektiv forbindelse til Bergen, og inntrykket mitt er at dette kunne vært bedre.

Alle ansatte ved K2 skal tilhøre en forskningsgruppe og en undervisningsgruppe. De administrative linjene går gjennom forsknings- og undervisningsgruppelederne. Det er derfor viktig å vite hvilke forsknings- og undervisningsgrupper den enkelte tilhører slik at alle ansatte sikres informasjonen som sendes gjennom forsknings- og undervisningsgruppene. Dersom det er uklart hvilken forsknings- og undervisningsgruppe dere tilhører, ta kontakt med Silke Appel (forskning) eller Mette Vesterhus (undervisning).

Vi har undervisningsmøter med utplasseringssykehusene to ganger årlig. Mitt inntrykk er at dette ikke er nok for at utplasseringssykehusene føler de er involvert i aktiviteten her i Bergen, spesielt når det gjelder forskning.

Vi har involvert personell ved utplasseringssykehusene på K2 Retreat, men pga. kostnaden har vi bare hatt disse møtene annethvert år. Vil en utvidelse av undervisningsmøtene med en bolk for forskningspresentasjoner være en mulighet? Vi kunne ha tematiske møter der det er presentasjoner fra begge hold.

Det er også mulig å tenke seg digitale møteplasser med tematiske presentasjoner. I alle fall burde vi i Bergen være flinkere å huske på dere ved utplasseringssykehusene slik at det alltid foreligger en Teams-lenke på møtene her i Bergen som er aktuelle for dere, og at dere inviteres – på rett mailadresse! (dette skal vi ordne).

I fjor hadde K2 40 disputaser, og i år ser det ut til å bli minst like mange. En måte å få kontakt med miljøene i Bergen på, er at de vitenskapelig ansatte stiller som custos ved disputaser. Jeg vil benytte anledningen til å takke personell spesielt i Stavanger for at de har stilt på flere!

Jeg vil også oppfordre forsknings- og undervisningsgruppelederne om å være mer aktive mht. å tenke på og involvere personell fra utplasseringssykehusene.

Jeg tror vi har mye å vinne på et tettere samarbeid mellom moderinstituttet og utplasseringssykehusene! Kom gjerne med forslag!

Ha en riktig god helg.
Pål

Lecture by Anna Blom: Cytoprotective roles of cytosolic forms of C3

Cytoprotective roles of cytosolic forms of C3

9th November 2022
BBB, Auditorium 4, 12:00

About prof. Blom’s research

Anna Blom received basic education in biochemistry and molecular biology from the Jagiellonian University in Krakow, Poland. Her PhD studies in medical and physiological chemistry were focused on bikunin-containing proteins, plasma protease inhibitors also involved in organisation of extracellular matrix. After defending PhD thesis in Uppsala in 1997 she moved to Lund University for a postdoctoral training with Prof. Dahlbäck who is expert translational coagulation researcher. Supported by long-term funding for salary from Swedish Research Council she established independent research group focused on studies of the complement system, a crucial part of innate immunity. In 2005 she was appointed a full professor of medical protein chemistry at Lund University. She has contributed significantly to understanding the role of complement in various pathologies such as infections, rheumatic diseases, cancer and immune deficiencies. Most recently she showed a role of complement in diabetes and contributed to discovery of a novel field of intracellular complement. Her research was recognized by award of large grants such as Wallenberg Scholar from the Wallenberg Foundation (Sweden) and Distinguished Investigator within Endocrinology from the Novonordisk Foundation (Denmark).

Please see attachment

Plastic and plastic additives – impacts on human and environmental health

En liten påminnelse om møtet ”Plastic and plastic additives – impacts on human and environmental health” som avholdes på Marineholmen den 11. november.

Påmeldingsfrist er 1. november.

Se programmet og meld deg på her: https://www.uib.no/plast/156855/plastic-and-plastic-additives-–-impacts-human-and-environmental-health

Day Zero 2023: Call for workshop abstracts

SDG Conference Bergen invites you to submit an application to host an event as part of Day Zero of the SDG Conference Bergen, 8 February 2023. Apply by 18 November.

Day Zero is a free, all-digital day of events on the day before the SDG Conference Bergen. It is an opportunity to organise creative spaces (workshops, debates, exhibitions, etc.) presenting work of relevance to the Sustainable Development Goals (SDG). We invite a diverse audience to participate, whether you are a student or work in academia or research, civil society, non-profit, start-up company, corporation, or small business.

The topic of the SDG Conference Bergen 2023 is A just transformation to a sustainable future. Focusing on a sustainable transformation of societies to become safe and just for all entails thinking about the grand challenges of our time. These challenges have been put under pressure by recent and unprecedented events with impacts on a global scale, such as the COVID-19 pandemic, war, an energy- and food crisis, and several ecological disasters. How can we ensure that this transformation is a just transition leaving no one behind?