Utlysning av “Pasteurlegatet 2022”

Av Pasteurlegatet og Professor Th. Thjøttas legat skal det den 27. desember d.å. utdeles stipendium til unge norske vitenskapskvinner og -menn som akter å studere et emne vedrørende smittestoffene, kjemien eller gjæringsindustrien.

Tildeling gis fortrinnsvis til unge, aktive og lovende forskere, under doktorgradsnivå. Det legges vekt på dokumentasjon av foreløpige resultater og bedømmelser av egeninnsatsen. Det prioriteres konkrete drifts- og utstyrsmessige behov, fremfor reiser, opphold, generell studiestøtte og publikasjonsutgifter. Det gis helst ikke støtte mer enn to ganger til samme person. På alle punkter er det dog mulighet for unntak i spesielle tilfelle.

En eventuell tildeling vil ordinært ikke kunne overstige kr. 15.000,-.

Søknaden må inneholde en kort prosjektbeskrivelse med budsjett (inntil 3 sider) samt curriculum vitae (inntil 2 sider)

Søknad sendes innen 1. desember 2022 til Pasteurlegatets sekretær, Mari Støen, Avdeling for mikrobiologi, Universitetet i Oslo, Oslo universitetssykehus på epost: mari.stoen@medisin.uio.no

Se også Pasteurlegatets hjemmeside