Daglige arkiver: 17. juni 2022

Ukens leder

Undervisningspris og sommertanker
Felles undervisningsdag for K2 og K1 gikk av stabelen i auditoriet i AHH den 18. mai. Det var godt å møtes fysisk igjen til det vi følte var en vellykket undervisningsdag! Jeg håper at kolleger på SUS og i Haugesund som deltok digitalt, også følte at de fikk godt utbytte av dagen. Takk til alle som deltok og bidro til lærerike presentasjoner og nyttig debatt om spørsmål knyttet til undervisningen vår!

Spesielt vil jeg fremheve professor Jone Trovik, overlege ved Kvinneklinikken og tidligere utdanningsleder ved K2, som vant årets Undervisningspris for K2. Hun fikk prisen for sitt flotte arbeid med å utvikle et elektivt emne om gynekologisk ultralyd for medisinstudenter. Med dette arbeidet fikk hun til et kinderegg; et godt kurs, studentmedvirkning, og utdanning i universitetspedagogikk. Et eksempel til etterfølgelse!

Når vi snakker om pedagogikk: Mangler du godkjent basisutdanning? Da bør du utnytte at sommeren er lavsesong for undervisning: Planlegg inn nødvendige kurs for høsten, og få unna arbeidet med å dokumentere din pedagogiske kompetanse i en pedagogisk mappe. Late dager på bryggen, i hagen eller på fortauskafé inspirerer kanskje til endelig å skrive refleksjonsnotatet om egen undervisningserfaring og undervisningsfilosofi?

Ferie og fri fra vanlige forpliktelser kan gi god grobunn for nye idéer – kanskje dukker andre kreative tanker om undervisning eller undervisningsadministrasjon opp i sommer? Da UGLEne møttes tidligere i vår, diskuterte vi blant annet hvordan vi skal undervise flere studenter enn vi gjør i dag. Iblant kan det føles som om økt antall studenter og mer smågruppeundervisning i en situasjon med trang økonomi, bare fører til at hver av oss løper fortere. Da er det viktig å vurdere hva vi gjøre og hva som kanskje kan legges på vent, gjøres av andre, eller gjøres på en annen måte.

Lykke til med siste innsats før semesterslutt og sommerfri!

Mette Vesterhus
Utdanningsleder K2

Digitale helse-dager 2023 – vi gjentar suksessen!

I 2022 arrangerte vi en fulltegnet konferanse med dyktige innledere, engasjerte deltakere og interessante stands! Nå inviterer vi for andre gang til samskaping på tvers av forskning, utdanning og innovasjon! Digital helse-dager er en møteplass for felles utfordringer og felles løsninger på tvers av fag og sektor. Vi skal skape en sterk arena for digital helse, og synliggjøre kraften for nyskaping som finnes i Alrek helseklynge og på Vestlandet.

Programside: https://alrekhelseklynge.no/arrangementer/digital-helse-dager-2023/

Alrekdagene 2022 – Å skape samhandling, kunnskap og løsninger

Bli kjent med hva som foregår i klyngen! Delta på lansering av vår nye strategi og på startskuddet for Alrekpodden. I årets Alrekdager inviterer vi deg til å besøke Alrekpartnerene dine også utenfor Årstadveien 17, på nye Haraldsplass helsecampus og på Energisenteret i Glassblokkene. Vi utforsker VR, gamingteknologi og det økende ønsket og behovet for praksislæring. Vi kickstarter Alrekdagene 2022 med en «Day Zero» onsdag 21. september, der vi viser filmen «Nattebarn» – en film om å velge livet. Det blir regissørsamtale, innlegg og diskusjon på tvers av idrett, musikk, helsetjenester og akademia. For studenter og arbeidsliv arrangerer vi karrieretorg fredag klokken 14:00. Vi avslutter med forskningsnatten «En generasjon satt på spill?» på Spillhuset i Bergen. Der inviterer vi foreldre til kunnskapspåfyll for å gjøre kloke beslutninger om gaming og helse sammen med sine barn. Alrekdagene arrangeres i samarbeid med Forskningsdagene i Bergen, og inngår i programmet til Innovasjonsuken OPP.

Programside: Alrekdagene 2022, 21.-23. september! – Alrek (alrekhelseklynge.no)

Iodine Nutrition and Thyroid Function

Tid: Torsdag 23. juni 2022 kl. 12.30-15.00
Sted: Aud. 4, BB-bygget