Program og påmelding til symposium- utdelingen av Jacobæus-prisen for 2021

I anledning utdelingen av Jacobæus-prisen for 2021 vil det bli avholdt et symposium i Bergen på Opus XVI torsdag 21.april med deltakelse av flere fremstående internasjonale endokrinologer. Seminaret er gratis og åpent for alle og det vil også livestreames.

Jacobæus-prisen for tildeles professor Stafford Lightman ved Universitetet i Bristol. Han har gjort store fremskritt for vår forståelse av den hypothalamiske-hypofysære-adrenocortikale (HPA) akse, ett av de hormonelle hovedsystemene for stressmestring. Lightman viste at den velkjente kortisol-døgnrytmen bestod av kortere pulser som er utsatt for påvirkning fra eksterne faktorer. Stafford var også en pioneer i utviklingen av metoder for å overvåke disse pulsene i mennesker ved kontinuerlig prøvetaking av vevsvæske, en teknikk som nå brukes i klinikken.

Jacobæus-prisen er den eldste prisen som deles ut av NovoNordisk foreningen. Den ble etablert i 1939 til ære for den svenske professoren Hans Christian Jacobæus. Målet med prisen er å fremheve medisinsk forsking og den utdeles årlig til en fremstående internasjonell forsker som inviteres til å holde ett foredrag om hans eller hennes fagfelt innenfor fysiologi eller endokrinologi. Prisen er på 1,5 millioner DKK.

Program og påmelding (påmelding er obligatorisk også for livestream):

(https://axacoair.se/go?cq9H8A4Z).

1200-1300:          Registration and lunch
1300-1310:          Introduction of the prize and prizewinner Stafford Lightman

Eystein Husebye, University of Bergen

1310-1400:         Jacobæus award lecture: The HPA-axis in health and disease
                            Stafford Lightmann, University of Bristol

1410-1445           Mathematical modelling of hormone dynamics
John Terry, University of Birmingham

1450-1520           Coffee break

1520-1555           Sex reversal and autoimmunity

Olle Kämpe, Karolinska Institutet, Stockholm