Seminar: Cholesterol conversion in the human gut microbiome

Senter for ernæring har gleden av å invitere til et nytt seminar i vår seminarrekke. Serien tar opp sentrale utfordringer innen ernæring og helse.

Tittel: Cholesterol conversion in the human gut microbiome
Foreleser: Florian Fricke, professor, University of Hohenheim, Tyskland
Moderator: Simon Dankel
Tid: Onsdag 15. desember 2021 kl. 14.00-15.30
Sted: Aud. 4 BB-bygget / Zoom

Florian Fricke is Professor at the Deptartment of Microbiome & Applied Bioinformatics, Institute for Biological Chemistry and Nutrition, University of Hohenheim, Stuttgart, Germany.

Excess blood cholesterol is a risk factor for cardiovascular disease, with clinical interventions aiming to reduce cholesterol uptake from exogenous, dietary sources or inhibiting endogenous cholesterol biosynthesis. Cholesterol metabolism also involves the gastrointestinal microbiota, which has been shown to convert cholesterol to non-absorbable coprostanol. However, the physiological and clinical relevance of gut microbiota-mediated cholesterol conversion remain largely unknown.

Arrangementet streames også via Zoom (klikk her).

Det blir lett servering.

Velkommen!