Ukens leder

Eitri helseinkubator åpnet offisielt 01. November. Ledet av Torleif Markussen Lunde og Maija Slaidina, rommer den nye helseinkubatoren Eitri over 2400 m2 over 2 etasjer, inkludert 3 laboratorier, over 100 kontorplasser samt små og store møterom, dedikert til innovatører. Eitri er lokalisert ved siden av laboratoriebygget og BBB. Under åpningsseremonien var prominente gjester fra UiB og HUS til stede, inkludert UiB’s rektor Margareth Hagen og vise-administrativ direktør fra HUS, Clara Gram Gjesdal, som i sine taler la vekt på viktigheten av multidisiplinært samarbeid og innovasjon innen helsesektoren. Også innvesteringsforvalter Kristin Odfjell og administrerende direktør Stine Fiksdal fra VIS holdt taler under åpningen. Fredrik Saoera stod for underholdningen.

I etterkant av den storslåtte åpningen inviterte Eitri, i samarbeid med senter for fremragende forskning CCBIO og Neuro-SysMed, til dette årets Falch-forelesning med professor Rober S. Langer ved Massachusetts Institute of Technology. Professor Langer holdt en inspirerende forelesning med tittelen “Creating and implementing breakthrough technologies in biotechnology and nanotechnology”. Videre har Eitri denne uken arrangert CCBIONEUR912: Health Innovation course. Kurset har som overordnet mål å oppmuntre og legge til rette for at PhD studenter og unge forskere kan identifisere og evaluere det innovative potensiale av deres egne forskningsprosjekt, samt gi kunnskapen de trenger til å gjøre dette. Kurset gav både inspirasjon og praktisk kunnskap om hvilke veier en kan ta for å realisere det innovative potensiale av forskningsprosjekter. Faglig kompetanse fra Forsknings- og innovasjonsavdelingen ved det Medisinske Fakultet, UiB, og fra det lokale Innovasjonssenteret VIS, gav en god forståelse av lovverket og det praktiske rundt forskningsbasert innovasjon, inkludert hvordan beskytte og utnytte deres intellektuelle verdi.

Jeg syntes det er rimelig å si at Eitri har hatt en ilddåp over de siste ukene og det blir spennende å se hvordan prosjekter og innovasjon fra Haukeland campus utvikler seg innen dette unike økosystemet! Ikke vær redd for å ta kontakt med Eitri, eller meg direkte dersom du er interessert i mer informasjon om Eitri eller hvordan Eitri kan hjelpe din innovative forskning.

Kontakt: https://www.eitrilab.no/