Daglige arkiver: 29. oktober 2021

Ukens leder

Kjære alle sammen!

Og enda en gang har jeg all grunn til å være stolt på K2 ansatte: Etter all feiringen i forrige uke ble Eva Gerdts i går kveld også tildelt Helse Vests forskningspris 2021! Gratulerer så mye til enda en velfortjent pris!

Men hun er ikke eneste fra K2 som kan gratuleres: På årlige konferansen til Skandinavisk Selskap for Immunologi (Scandinavian Society for Immunology, SSI) forrige uke i Århus ble Kate Frøland fra Broegelmanns forskningslaboratorium oppnevnt som æresmedlem. Hun har over flere tiår vært uunværlig for redaksjonen av tidsskriftet «Scandinavian Journal of Immunology» som er tidsskriftet tilknyttet SSI. Gratulerer så mye!

Ellers ønsker jeg å takke alle dere som har hjulpet og støttet meg som fungerende instituttleder siste månedene. Det har vært veldig kjekt å være leder for så mange flinke og entusiastiske (og tidvis litt krevende 😉) personer! Fra mandag av (1. november) er Pål tilbake som leder, velkommen igjen!

Ha en riktig god Halloween helg!

Fakultetets dag 2021

Fakultetets dag 2021 ble avholdt i aulaen i AHH den 20. oktober. Her ble prisvinnere hedret med blomster, diplom og foredrag.

Fra K2 vant Eva Gerdts prisen for Årets forsknings-/innovasjonsmiljø med forskningsgruppen «Hypertensjon og hjertedynamikk / Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner».

Gratulerer til Eva med velfortjent pris og takk for spennende og viktig innlegg om forskning på kvinnehjerte.

Linker:

Fakultetets pris for beste forsknings-/innovasjonsmiljø tildelt Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner | Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner | UiB

Prisvinnere Fakultetets dag 2021 | Det medisinske fakultet | UiB

Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner | Universitetet i Bergen (uib.no)

Oppretter senter for kvinnehjerteforskning | Det medisinske fakultet | UiB

Feiring av tildeling av Kong Olav Vs Kreftforskningspris til Bjørn Tore Gjertsen

Onsdag 20. oktober ble Bjørn Tore Gjertsen feiret med musikalske innslag, taler og foredrag både fra Universitetet og Helse Bergen i auditoriet i sentralblokken.  Fra K2 holdt nestleder Eystein Husebye en rosende tale med gratulasjoner og overrekkelse av blomster.  Feiringen ble avsluttet med kaker, tapas og mingling.

Les mer her.

Årets lønnsforhandlinger 2021

Det har blitt gjennomført lønnsforhandlinger på UiB i høst som nå er ferdig.  Alle har blitt vurdert, men det har dessverre ikke vært rom for å gi opprykk til alle ansatte. De som har fått individuell lønnsendring har fått melding fra instituttet. Har du ikke hørt noe til nå, har du dessverre ikke fått noe mer enn det generelle tillegg denne gangen.

Forhandlingsresultat – Akademikerne

Resultatet skal iverksettes fra 1. mai 2021.

• Ansatte gis et generelt prosentvist tillegg:
    • Ansatte med lønn under kroner 499 999 – 1,8 %
    • Ansatte med lønn mellom kroner 500 000 og 524 999 – 1, 7%
    • Ansatte med lønn mellom kroner 525 000 og 549 999 – 1,6%
    • Ansatte med lønn over kroner 500 000 – 1,5 %

Forhandlingsresultat – LO, Unio og YS

Resultatet skal iverksettes fra 1. juli 2021.

Generelt tillegg til alle ansatte er gitt som regulering av lønnstabellen fra 1. mai 2021.

NFR hovedfrist 2. februar 2022

NFR har neste år lagt sin hovedutlysning så tidlig som 2. februar.

Dette gjelder:

• Forskerprosjekt for fornyelse
  • Forskerprosjekt for unge talenter
  • Treårig forskerprosjekt med internasjonal mobilitet

Fjellvettregel 1: Planlegg turen og meld fra hvor du går
Hvis du planlegger å søke midler fra denne utlysningen, er det viktig at du notere deg fristen for å melde fra til instituttet at du tenker å søke: 15. November 2021

Administrativ støtte
Du som fremtidig prosjektleder har ansvar for at søknaden forankres både økonomisk og faglig med BDM (Maria Holmås) på vårt institutt. Den enkleste måten å starte den prosessen er at du fyller ut denne skjemakeren.

Vi står klar til å bistå med administrativ støtte. Lykke til!

Invitasjon til å bidra på Lærernes dag 2022

Vil du bidra på Lærernes dag (tidligere faglig-pedagogisk dag) som går av stabelen 28. januar 2022?

Lærernes dag vil være et fysisk og et digitalt arrangement. Det fysiske arrangementet blir i Grieghallen 28. januar og det digitale arrangementet tar utgangspunkt i produksjoner som er spilt inn i studio i forkant i UiB Læringslab.

Til forskjell fra tidligere år er det i 2022 ikke et overordnet tema for dagen. Målgruppen er lærere og andre aktører i skolen. Man registrerer selv hva man ønsker å bidra med innen 15. november, via dette skjemaet

Bidraget kan være i form av foredrag, samtale/debatt mellom flere bidragsytere eller utstilling/demo/praktisk forskningsformidling i vrimleareal.

Her finnes mer utfyllende informasjon om arrangementet samt format og lengde på bidragene.