Dra utenlands, men kom tilbake

Nå er det mulighet til å søke midler til utenlandsopphold, både for seniore og yngre forskere. Professorene har sabbatsårordningen som er fantastisk mulighet til å etablere nye samarbeid, bygge nettverk og få tid til å planlegge prosjekter og skrive søknader. Nye samarbeid er ikke bare nyttig for professoren selv, det gir muligheter for andre i forskningsgruppen til å reise på utvekslingsopphold. Flere av gruppene på instituttet har utnyttet dette på en forbilledlig måte, for eksempel diabetes- og lungeforskningsgruppene.

Nå kan både professorer, postdoktorer og PhD-studenter søke om slike midler både fra UiB , frist 1. oktober, og Helse-Vest, frist 15. september.  Post doktorer oppfordres spesielt til å søke og UiB gir et ekstra år med lønn om man benytter det i utlandet. Støtte kan også søkes fra Forskingsrådet og andre legater og fond*. Søknadsfrist for forskningstermin er 1. april til instituttet hvert år.

Mange vegrer seg kanskje for et langt utenlandsopphold på grunn av praktiske utfordringer med tanke på jobb og studier for partner, skole for barn og bosted. Et alternativ kan være et kortere opphold, kanskje til et land i Europa som krever mindre praktiske forberedelser. Også slike opphold kan være verdifulle for nettopp å etablere de nettverkene som kan løfte forskningen.

Les utlysningen og søk. Det er sjelden man får nei til å komme til et utenlandsk fakultet når man tar lønnen med seg fra Norge.

God helg!

*Andre finansieringskilder til utenlandsopphold: Lokale legater og fond: