Innspill til porteføljeplan for HELSE

Forskningsrådet har nå innført en porteføljestyringsmodell som gjør at investeringer er strukturert langs færre og mer samordnede områder med egne porteføljestyrer.  Hvert porteføljestyre har utarbeidet en foreløpig porteføljeplan som danner grunnlaget for Forskningsrådets samlede investeringer innenfor sitt område. Disse planene ble utarbeidet med utgangspunkt i eksisterende programplaner. Disse planene skal nå revideres.

Porteføljen HELSE omfatter et bredt spekter av forsknings- og innovasjonsprosjekter, fra fremragende åpen forskning i internasjonal front via anvendt forskning for å møte samfunnsutfordringer, til forsking og innovasjon for utvikling av en konkurransedyktig helsenæring.

Det medisinske fakultet er invitert til å gi innspill til porteføljeplanen gjennom to innspillfaser:

Innspillfase 1 – Kunnskapsgrunnlaget

I den første innspillfasen er formålet å fange opp trender som er viktige som et kunnskapsgrunnlag for planen. Et dialogmøte er gjennomført med Det medisinske fakultet. Utfordringene var:

1. Hvilke trender i samfunnet og forskningen utgjør et særlig viktige kunnskapsgrunnlag for porteføljeplanen for helse?
  2. Hva er de viktigste samfunnsutfordringene porteføljeplanen for helse må bidra til å møte?
  3. Hva innebærer spørsmål 1 og 2 for prioritering av forskningstemaer, fag og type forskning/innovasjon?

K2 inviterte forskningsgruppelederne til å komme med innspill, og disse har vi samlet og videresendt til fakultetet. Resultatet ble at fakultetet spilte inn følgende:

1. Persontilpasset medisin
  2. Global Helse
  3. Forskning i primærhelsetjenesten

Innspillfase 2 – Utkast til porteføljeplan

Den andre innspillfasen er en netthøring i desember 2021 der Forskningvsrådet inviterer alle som er interessert til å gi innspill til porteføljeplanen. Etter denne innspillfasen vil porteføljeplanen bli lagt frem for porteføljestyret og senere for godkjenning i Forskningsrådets styre i juni 2022.

Til orientering så finnes en foreløpig porteføljeplan på Forskningsrådets nettsider for porteføljen, Porteføljeplan for Helse (forskningsradet.no)

Alt godt for helgen!

Hilsen Pål