Daglige arkiver: 29. januar 2021

Hvem fortjener K2s undervisningspris?

Undervisning er en av kjerneaktivitetene våre og vi vil stimulere til GOD undervisning ved K2!

Vi setter i år fokus på at undervisningskompetanse er kommet inn som et krav som gjelder for alle vitenskapelig ansatte, som slår inn ved både nyansettelser og fornying av åremålsstillinger (bistillinger). Forskriften krever 200 timer kurs, som tilsvarer cirka 8 studiepoeng. Vi jobber med å videreformidle informasjon om aktuelle kurs og finne gode løsninger for hvordan vi kan legge til rette for at de som trenger det kan skaffe seg nødvendige kompetanse. Enhet for læring ved Det medisinske fakultet tilbyr en rekke kurs som kan anbefales.

Æres den som æres bør – også innen undervisning. For å vise at instituttet vårt anerkjenner betydningen av god undervisning, ønsker vi ved årets K2s Undervisningspris (kr 50.000) å hedre en underviser eller et undervisningsmiljø som har utmerket seg innen undervisning i 2020. Vi ønsker nominasjoner på gode kandidater som har gjort en innsats innenfor de områdene som K2 har undervisningsansvar for, det være seg i form av ekstraordinært god, studentær undervisning, eller utvikling og gjennomføring av innovative undervisningsopplegg.

Tenk på hvem du vil nominere nå! Send en mail med forslag om din kandidat med en kort begrunnelse på mette.vesterhus@uib.no innen 15. mars. Instituttledelsen velger beste kandidat.

RETHOS (Nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene) gjelder fra 2022. I den forbindelse må UGLEne gå gjennom og revidere læringsutbyttebeskrivelsene for undervisningen i sine fagområder, og sikre at de i form og innhold samstemmer med kravene i RETHOS. Til hjelp i arbeidet er det laget en fil med læringsutbyttebeskrivelser som enkelt kan lastes ned, hvoretter man kan kopiere inn de læringsutbyttene som allerede benyttes på fag og temanivå. I første omgang er det læringsutbyttebeskrivelsene for kunnskap og ferdigheter som skal på plass. Kontakt Harald Wiker ved behov for hjelp.

K2s Undervisningspris deles ut på UNDERVISNINGSDAGEN 19.mai – hold av dato!

Mette

Ny runde med KG Jebsen sentre for medisinsk forskning

Det utlyses nå en ny runde med KG Jebsen sentre for medisinsk forskning (https://stiftkgj.no/hvem-vi-er/utlysninger/).  Stiftelsen sier at de vil opprette 2 nye sentre fra 2022.

Sammen med Helse Bergen kan Det medisinske fakultet sende inn 4 søknader til stiftelsen med søknadsfrist 6 mai. Vi må derfor ha en intern prosess med ganske korte tidsfrister for å velge ut de 4 initiativene som inviteres til full søknad (se under). I samarbeid med Renate Grüner (forskningsdirektør på Haukeland) har Marit Bakke laget en mal for søknad som skal brukes i prekvalifiseringsrunden  og et evalueringsskjema som skal brukes av den eksterne komité for skissene i prekvalifiseringsrunden . Søknadsmalen og evalueringsskjemaet tar utgangspunkt i det som brukes av stiftelsen, men det oppfordres likevel til å lese søknadsskjema/evalueringskriterier som skal brukes for søknadene i andre runde også nå i første omgang slik at dere vet hva stiftelsen legger vekt på. En søknad til KGJ må være mer fokusert enn en SFF, og det translasjonelle aspektet må være tydelig. Prekvalifiseringssøknader som ikke bruker oppgitt mal eller som mangler vedlegg, eller som kommer inn etter fristen vil ikke bli vurdert.

Dette er planen for årets utlysning:

• Januar 2021: Utlysning publisert
• 1. mars 2021 (12:00): Frist for prekvalifiseringssøknad
• 1. mars 2021: Prekvalifiseringssøknader sendes til ekstern komite (3 internasjonale evaluatorer)
• 23. mars: Tilbakemelding fra komitéen
• Senest 26. mars: Invitasjon til 4 fagmiljø om full søknad
• 6. mai: Endelig søknadsfrist for full søknad
• Dere finner KGJ-stiftelsens videre tidsplan i utlysningsteksten.

1, Call-2021-SKGJ-MED_to-be-announced-3

2. Evaluation criteria and template for the prequalification round at The faculty of Medicine

3. Final template for prequalification

4. SKGJ_Research_plan_template_v0-1-2

Dear Researchers of the Department of Clinical Medicine (K1), Department of Clinical Science (K2), and Helse-Vest,

We are happy to announce that, the week of the 15th Annual Research Presentations by the Research School in Clinical Medicine has arrived.

As it was previously announced, due to the COVID19 restrictions, all sessions will be held online. Please, click here to join the meeting.

The conference program will be as follows:

• Wednesday 27th of January 2021, 08:30 – 13:00 – Poster Presentations
  • Thursday 28th of January 2021, 08:30 – 12:30 – Oral Presentations
  • Friday 29th of January 2021, 12:00 – Award Ceremony

You can find more details about the presentations from the InfoPoster .

We are looking forward to seeing you at the Annual Research Presentations 2021.

Yours Sincerely,

Mona, Nils, and Nigar

People’s Choice Award: The 15th Annual Research Presentations by the Research School in Clinical Medicine

As in previous years, one project selected based on the votes from the audience will be awarded the “People’s Choice Award”.

Everyone is welcome to participate in voting during the event.

Due to the online fashion of the event, this year votes from the audience will be accepted via online poll.

To support your favorite project, please follow the poll link:

Yours Sincerely,

Mona, Nils, and Nigar