God Jul!

“Just another year”? Covid-19 gjør at året vil gå inn i historien. Pandemien har snudd opp ned på forskning og undervisning for de fleste av oss. Hygieniske tiltak som sosial distansering, munnbind og spritvask, samt kommunikasjon og undervisning gjennom digitale medier, har krevd mye av den enkelte og organisasjonene inklusive K2. Men det har vært flott som leder å se hvor godt dere har taklet denne omveltingen med aksept, konstruktive tiltak og endog entusiasme. Tusen, tusen takk!

Vi har lært mye nytt på mange områder. I løpet av få uker ble UiB digitalisert. Instituttets dag 2020 ble gjennomført heldigitalt! Nye kommunikasjonsformer gjør avstander trivielle og nye internasjonale kontakter og nettverk er blitt mulig. Jeg tror vi kommer til å gå styrket ut av pandemien, selv om det er en del ting som er blitt forsinket eller vanskeliggjort.

K2 har gjennomgått en del endringer i 2020 ved at forskningsgruppene delvis er omorganisert og det er etablert undervisingsgrupper med undervisningsgruppeledere (UGLEr). Jeg tror dette vil bedre det faglige miljøet for forskning og undervisning. Takk til konstruktive prosesser og involvering.

Til toss for covid-19 har 2020 vært et godt år for K2. Medarbeidere har publisert i de beste tidsskriftene og blitt tildelt priser. Professor Nina Langeland skal lede et nasjonalt program mot antibiotikaresistens, professor Eva Gerdts et senter for hjertesykdom hos kvinner, og professor Einar Klæboe Kristoffersen et senter for regenerativ medisin. Gratulerer til disse miljøene!

Vi har så langt ikke helt oppnådd vårt mål for ekstern forskningsfinansiering for 2020, men vi håper årets tildelinger i Norges forskningsråd, som blir kunngjort neste uke, vil rette opp på dette. K2 koordinerer to SFF-søknader, er delt leder på to til og parner på ytterligere fem. Vi satser friskt på at i alle fall en av disse når opp! Takk til Silke og Emmet for at de midlertidig var villige til å rykke opp!

Høsten oppleves ofte som hektisk pga. søknadsfrister, møter og nye studentkull. Og semesteret er relativt kort i forhold til vårsemesteret. Så nå når tiden nesten løper fra oss, er det godt å kunne se frem til en høytid med mulighet for ro og ettertanke.

For mange er jula årets høydepunkt der familie og venner samles til en høytid fylt av tradisjoner og følelsen av tilhørighet, etterfulgt av romjula som kan gi mulighet for annen aktivitet hjemme i Bergen, turer til fjells eller andre steder. Covid-19 legger dessverre begrensinger på dette i år, men så får vi anledning til å knytte enda tettere bånd innen egen familie.

Det som de fleste av oss tar for gitt, er ikke nødvendigvis slik for alle. Noen har mistet en de var glad i eller har ingen nære venner eller familie som samles i år. Klarer vi å tenke ekstra mye på disse og kanskje inkludere dem i vår egen julefeiring?

Med ønsker om en fredelig jul og alt godt for 2021.