Daglige arkiver: 15. oktober 2020

Ingen OSKE12

Hei alle sammen!

Korona pandemien fortsetter, og vi må lære å tilpasse oss den nye hverdagen. Dette får også konsekvenser for våre studenter. OSKE12 blir ikke gjennomført denne høsten, men fakultetet har nå vedtatt at det blir en muntlig-praktisk eksamen istedenfor. For dette trengs det flere spørsmål. Alle som er involverte i undervisningen av medisinstudenter oppfordres derfor å legge inn flere flervalgsspørsmål i MCQ databasen (https://mcq.medisin.ntnu.no/).

Til slutt vil jeg minne alle på Fakultetets dag 21. oktober som gjennomføres digitalt (https://www.uib.no/med/138844/fakultetets-dag-2020).

Jeg ønsker alle en god helg!

Silke

Konferanse: “Åpen med hensikt” 19.-23. oktober

UiB arrangerer konferansen “Åpen med hensikt” 19. oktober-23. oktober i samband med det internasjonale arrangementet “Open Access Week 2020”, som foregår samme uke med fokus på ulike temaer relatert til åpen vitenskap.

På programmet for konferansen “Åpen med hensikt” finnes ulike arrangement og verksteder som gir en innføring i åpen vitenskap, datahåndteringsplaner (DMP), åpne forskningsdata samt opphavsrett og lisenser tilknyttet digitale læringsressurser.

Politikk for åpen vitenskap ved UiB ble vedtatt av Universitetsstyret 24. september, og dette tilfører konferansen “Åpen med hensikt” høy grad av relevans og aktualitet for ansatte ved UiB. Politikken lanseres under uken.

Se her for lenke til programmet og påmelding.

Pasteurlegatet & Thjøtta’s legat

Av Pasteurlegatet og Professor Th. Thjøttas legat skal det den 27. desember d.å. utdeles stipendium til unge norske vitenskapskvinner og -menn som akter å studere et emne vedrørende smittestoffene, kjemien eller gjæringsindustrien.

Tildeling gis fortrinnsvis til unge, aktive og lovende forskere, under doktorgradsnivå. Det legges vekt på dokumentasjon av foreløpige resultater og bedømmelser av egeninnsatsen. Det prioriteres konkrete drifts- og utstyrsmessige behov, fremfor reiser, opphold, generell studiestøtte og publikasjonsutgifter.

Det gis helst ikke støtte mer enn to ganger til samme person.
På alle punkter er det dog mulighet for unntak i spesielle tilfelle.

En eventuell tildeling vil ordinært ikke kunne overstige kr. 15.000,-.

Søknaden må inneholde en kort prosjektbeskrivelse med budsjett (inntil 3 sider) samt curriculum vitae (inntil 2 sider).

Søknad sendes innen 1. desember 2020 til Pasteurlegatets sekretær, Mari Støen, Avdeling for mikrobiologi, Universitetet i Oslo, Oslo universitetssykehus på epost: mari.stoen@medisin.uio.no

Se også Pasteurlegatets hjemmeside.

Fakultetets dag 21. oktober

Husk å få med deg Fakultetets dag som arrangeres onsdag 21. oktober kl. 09.00-11.40!

På programmet står presentasjoner og prisutdelinger. Du kan lese mer om årets prisvinnere her: https://www.uib.no/med/139375/fakultetets-dag-2020-–-bli-bedre-kjent-med-prisvinnerne

Møtet blir heldigitalt, og kan følges via Zoom.

Mer informasjon finner du her: https://www.uib.no/med/138844/fakultetets-dag-2020/

Nytt om navn: Thea Midtun

Jeg heter Thea Midtun, og er ny semesterkoordinator for MED9.

Jeg er 27 år og kommer fra en liten bygd i Hardanger, men har bodd i Bergen de siste 7 årene. Siden 2018 har jeg jobbet på UiB i Studieavdelingen og ved det samfunnsvitenskapelige fakultet. På SA arbeidet jeg med studentinformasjon og studentmobilitet inn, og på SV var jeg fast ansatt i informasjonssenteret og var gruppekoordinator for studentmottaket høsten 2020.

Jeg har aldri jobbet på institutt før, så jeg gleder meg veldig til å komme ordentlig inn i det og ikke minst bli kjent med mange nye kollegaer!

Nye publikasjoner

Her er nyere publikasjoner med bidrag fra K2 basert på siste ukes litteratursøk på PubMed (og eventuelt artikler som ikke har vært med i tidligere lister). Denne gangen inkluderer listen totalt 17 nyere publikasjoner. Oppføringene forekommer i den rekkefølgen de er mottatt fra NCBI. Hvis du har publikasjoner som ikke er inkludert i denne eller tidligere lister, sendes referansene til Oda Barth Vedøy.

Les videre