Ukens ansatt – Anne Hammer Knudsen

Jeg har vært ansatt som tekniker på UiB siden desember 1999, altså forrige århundre! Jeg ble ansatt på forskningslaboratoriet på barneklinikken, med Lage Aksnes som min første sjef. Der var det analysering av bl.a. vitamin A,D,E, cøliaki, ulcerøs colitt, morbus crohn og Pancreas Elastase 1 i fæces. En god del metodeutvikling var det også.
Før jeg kom hit, jobbet jeg på laboratoriet på Vinmonopolet. Utdannelsen min tok jeg på Statens Næringsmiddeltekniske skole, der ble man Næringsmiddelteknolog. Så, jeg er verken kjemiker eller molekylærbiolog, men labarbeidet er mye det samme, selv om kvantaene er forskjellige. På Vinmonopolet gikk det i liter, her går det i mikroliter.
Jeg er i dag ansatt på Senter for diabetesforskning. Her har jeg vært siden 2014, da forskningslaboratoriet på barneklinikken ble avviklet. Jeg har fått nye, interessante oppgaver, og måtte lært meg nye metoder. Litt krevende til tider, men veldig kjekt å lære nye ting. Jeg vil også skryte av mine flotte kollegaer, makan til trivelige folk skal du lete lenge etter.
Jeg er også verneombud. Det har jeg vært siden 2010, og varahovedverneombud på MED-FAK siden 2017. Ved å si ja til det vervet, har jeg blitt kjent med nye kollegaer på alle fakultet, både på UiB, og resten av landets universiteter. Hver høst arrangeres Hovedverneombudskonferansen, som alle HVO og deres vara kan delta på. Konferansen går på rundgang mellom universitetene.
Som dere kanskje skjønner, jeg har det godt her på K2, varierte arbeidsoppgaver og flotte kollegaer! God helg!