Velkommen tilbake til et nytt semester!

Håper alle har hatt en fin ferie. De fleste har vel vært i Norge og kanskje sett med nye øyne hvor vakkert og spennende vårt land er?

Koronavirus

Det er som dere vet økt smittespredning av koronavirus og regjeringen bremser nå opp gjenåpningen av samfunnet. Dekan Per Bakke har nylig sendt en mail til alle ansatte ved fakultetet hva dette betyr for ansatte ved Medisinsk fakultet. Bruk av hjemmekontor er delegert til instituttnivå.

• Hvem kan ha hjemmekontor?

Hovedregel er at alle ansatte skal gå på jobb. Spesielt gjelder dette laboratoriene.

Hjemmekontor kan være aktuelt for de som er i risikogrupper eller for å avlaste offentlig transport. Dette må avtales med din nærmeste leder (forskningsgruppeleder eller Julie Stavnes for administrativt ansatte). Det forutsettes at arbeidsoppgavene faktisk kan utføres hjemme.

Risikogrupper: Eldre ansatte over 65 år, ansatte med underliggende kroniske sykdommer som hjerte-karsykdom, diabetes, kreft, medikamentelt indusert immunsvikt, eller kronisk lunge, lever eller nyresykdom (https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/risikogrupper/).

• Hvordan forholde seg ved utenlandsreiser?

Siden vi arbeider i et sykehusmiljø, skal vi følge Helse Bergen sine retningslinjer.

Røde land: Du må i karantene men testing for SARS-CoV-2 er ikke påkrevd. Unntaket er om særlige forhold tilsier at du må starte å jobbe før utløp av karantenetiden (da kreves to negative tester med min. 48 timers intervall og siste test min. fem dager etter innkomst).

Gule land: Dersom du siste ti dager har vært i et gult land må du teste deg. Som hovedregel skal du ikke gå på jobb før negativt prøvesvar foreligger. Dersom nærmeste leder likevel vurderer det som nødvendig, kan du – dersom du er frisk – gå på jobb med munnbind inntil testresultat er klart.

For begge tilfeller bør du informere nærmeste leder før du skal gå på jobb igjen.

• Hvor kan jeg teste meg?

De som også har stilling i Helse Bergen bør teste seg på i parkeringshuset ved Haukeland hotell (åpen 08.30-11, tlf. 55976160).

De som kun har UiB-stilling bør bruke fastlege, lokal legevakt eller kontakte administrasjonssjef Julie Savnes for informasjon om UiB sitt system (www.uib.no/ir/137102/testing-covid-19-innreisende-ansatte-ved-uib/).

Olav Thon-stiftelsens priser og prosjektmidler innen naturvitenskap og medisin 2021

Olav Thon-stiftelsen har lyst ut inntil tre priser for fremragende undervisning og en støtteordning for studentaktive forskningsprosjekter innen naturvitenskap og medisin for 2021

• Pris for fremragende undervisning

Prisen for fremragende undervisning kan tildeles vitenskapelig ansatte som underviser ved universiteter og høyskoler i Norge i kombinerte stillinger. Personer i bistilling kan også foreslås. Prisen er personlig, og beløper seg til 500 000 NOK. Det er krav om studenttilknytning i nominasjonen.

• Finansiell støtte til studentaktive forskningsprosjekter

Det kan gis støtte til forskningsprosjekter innen medisin og/eller naturvitenskap som bringes aktivt inn i utdanningen som et element i «studentaktiv forskning.

Beløp som kan tildeles er inntil 830 000 NOK per år i maksimalt tre år.

Ytterligere informasjon finner du i vedlegget Thonpriser_undervisning_2020. Nominasjoner skal sendes instituttet innen 19. august (mette.vesterhus@uib.no). Vi videreformidler nominasjonene til fakultetet.