Undervisningsutfordringer

Kjære ALLE K2-ere; TAKK for uvurderlig innsats innen undervisningen ved vårt institutt!

Dere har alle direkte eller indirekte medvirkning til undervisning. Som med alt annet arbeid på instituttet har koronaepidemien også hatt betydelig innvirkning på hvordan vi kunne gjennomføre undervisning. Og her har medarbeidere vist stor grad av fleksibilitet: tross fysisk stengt campus har våre studenter fått oppfølging og undervisning men på andre måter og via andre kanaler.

Forelesninger er flyttet fra auditorier til nett, det er spilt inn forelesninger vi Kaltura eller lagt lydspor på Powerpointfiler og lagt ut i MittUiB, gruppeundervisning eller forelesninger er avholdt via Zoom eller Skype. Og selv om sykehuset stengte ned svært mye pasientbehandling så har studenter som trengte praksis for å få midlertidig lisens fått gjennomført og godkjent revidert minimumstjenste. Dette gir Norge flere som kan virke som leger til sommeren (da er vi bedre rustet til en evt ny koronabølge).

Takk også til sykehusene i vår region (Haukeland, Hardaldsplass, Stavanger, Førde og Haugesund) som har medvirket til at studenter faktisk har fått gjennomført sin praksis. Vi har vært langt heldigere stilt enn i Oslo, der smekket de dørene for studenter.

Fakultetet har opprettet en gruppe av superbruker innen digital undervisning, Bergithe Eikeland Oftedal er K2s representant. Hun skal ikke være IT-tekniker eller drive individuell opplæring men kan rådgi om hva som er tilgjengelig av program og hva som er formålstjenlig å bruke.

Tilslutt: Takk for meg! Jeg har vært undervisningsleder K2 siden jeg ble ansatt som professor høst 2015, dvs jeg startet samtidig med «ny» studieplan for medisin. Det har vært spennende å følge implementering av den, delta i det indre liv i instituttledelsen og passe på at undervisning er så høyt på agendaen som det fortjener! Jeg skal ikke slutte å undervise men studielederfunksjonen overlater jeg nå til min etterfølger Mette Vesterhus. Velkommen Mette, du skal få behørig presentasjon i senere K2-nytt.