RÅD TIL LEDERE VED HENVENDELSER VEDRØRENDE COVID-19

Det har vært en rekke situasjoner med tilfeller av mulig smitte og faktiske smitte blant ansatte og studenter. Vi må regne med at det kommer flere tilfeller i tiden som kommer og det er viktig at vi håndterer dette likt.  Sonja Dyrkorn koordinerer oppfølging av ansatte ved smitte og Christen Soleim koordinerer oppfølging overfor studenter. I alle sakene konsulterer vi vår bedriftslege som gir råd og presiseringer i samsvar med de retningslinjene som er gitt fra norske helsemyndigheter. Når det gjelder informasjon om smitte på enheter er det viktig at dere ivaretar personvernhensyn til de smittede og har dialog med dem om detaljnivå på den informasjonen dere går ut med.

Noen generelle råd når man skal ta kontakt med en ansatt eller student

Dersom du har en ansatt eller student som er smittet/mulig smittet:

• Ta kontakt på telefon for å høre hvordan det går og kartlegge situasjonen. Har det vært direkte kontakt med andre ansatte eller studenter må dette undersøkes nærmere.
  • Be den ansatte eller studenten om å holde seg oppdatert på nettsiden https://www.uib.no/korona . Husk at informasjon og råd kan endre seg fort.
  • Ansatte eller studenter som har fått påvist smitte eller har vært i direkte kontakt med personer som har fått påvist koronasmitte, skal melde fra om dette omgående på skjema som finnes på nettsiden.

Ved karantene

Ansatte eller studenten i karantene skal følge rådene og påleggene som er gitt av helsemyndighetene.

De som er i hjemme-karantene vil ikke lenger bli testet for korona-virus og skal heller ikke kontakte helsevesenet – med mindre de har behov for helsehjelp.

Å være i karantene omfatter å:

• ikke gå på jobb eller skole
  • unngå reiser og ikke ta offentlig transport
  • unngå andre steder der man lett kommer nær andre

Les mer om hjemmekarantene på Folkehelseinstituttet sine nettsider https://www.fhi.no/

Ansatte eller studenter som har symptomer på sykdom og trenger helsehjelp må ta kontakt med fastlegen ved telefon eller e-konsultasjon, eller ringe legevakt på telefon 116 117. Begrens nærkontakt med andre mennesker.

UiBs Informasjonstelefon for studenter og ansatte: 555 88 555