Ukens ansatt – Maria Omsland

Hva jeg arbeider med:
Jeg er CCBIO postdoktor i forskningsgruppen til Prof. Bjørn Tore Gjertsen og startet i stillingen høsten 2019. Forskningsfokuset på denne gruppen er cellesignalering i hematologiske sykdommer. I prosjektet mitt vil jeg forske på celle-til-celle kommunikasjon og signalering i beinmargsmiljøet i kronisk myeloid leukemi (KML) før og under behandling med tyrosin kinase inhibitorer, med hovedvekt på bruk av imaging mass cytometry (IMC) og 2-foton mikroskopering av levende forsøksdyr. Siden jeg startet i stillingen som postdoktor har mye arbeid gått med til å planlegge forskningsprosjektet i detalj og bli kjent med nye metoder samt skrive søknader for etisk godkjenning hos REK og FOTS for dyreforsøk. Jeg har også fått være med i en anbudsprosess for multi-foton mikroskopet som vil komme til dyreavdelingen her på instituttet i samarbeid med Prof. Emmet McCormack. Det er givende og lærerikt å jobbe som postdoktor. Stillingen er ypperlig da man fortsatt har tid til, samt at arbeidsoppgaven innebærer, at man selv skal utføre forskningen i praksis. I tillegg kan man få veiledererfaring og lære mer om de administrative oppgavene man kan få senere i forskningskarrieren.

Hvorfor jeg liker og arbeide ved K2:
Jeg flyttet tilbake til Norge i Juni 2019 etter et 2-årig forskningsopphold ved National Institutes of Health (NIH) i USA. Jeg endte opp med å søke meg tilbake til K2 ved samme forskningsgruppe der jeg tok både mastergraden og PhDen. Dette var fordi jeg ønsket å fortsette og forske på hematologi samt at jeg kjente godt til det gode arbeidsmiljøet og de hyggelige menneskene som jobber ved gruppen og K2. Den tette tilknytningen mellom Haukeland Universitetssykehus og K2 er veldig positiv og gjør at man kan få utrettet spennende translasjonell kreftforskning.