Ukens ansatt – Kjerstin Jakobsen

Kan du fortelle litt om arbeidet ditt? Hva er de konkrete arbeidsoppgavene dine?

Jeg er overingeniør og etasjekontakt i 5.et. på Laboratoriebygget.

I 5.et. har vi flere forskningsgrupper, der jeg arbeider for Broegelmanns Forskningslaboratorium (BFL), som ledes av Roland Jonsson.

BFL forsker bla på autoimmune sykdommer som Sjögrens syndrom, RA og psoriasis samt schizofreni. Vi har nært samarbeid med avdelinger på sykehuset som Revmatologisk, Hud, ØNH og Psykiatrisk klinikk. Fra avdelingene får vi pasientprøver som samles i biobank til pågående og fremtidige studier.

Min jobb er å ta hånd om prøvene fra avdelingene. Jeg utfører også laboratorieanalyser til mange prosjekter og hjelper nye masterstudenter og stipendiater å komme i gang på labben. I tillegg bidrar jeg på immunologikursene for medisinstudenter og andre praktiske kurs som holdes i 5.et. på Laboratoriebygget. Dessuten gjør jeg bestillinger og ser til driften av laboratoriet.

Jeg trives på jobben og håper mitt bidrag til forskerne skal komme pasientene til gode en gang.