Hjelp oss med å utdanne flinke leger i Bergen!

Som dere kanskje har fått med dere arrangerer K2 OSKE på torsdag 12. desember.

I den forbindelse har vi behov for noen ekstra frivillige eksamenspasienter. Kanskje kjenner du noen som kan delta på kort varsel, for eksempel din onkel, din mor eller et voksent barn.

Kanskje har du mulighet til å delta selv?

Hva vil si å være frivillig eksamenspasient?

Eksamen går av stabelen på dagtid i BB bygget på Haukeland. Du må være til stede fra ca. 07.30-ca kl. 16.30.

Du blir registrert inn og får tildelt stasjon ved oppmøte. Du blir på stasjonen gjennom hele eksamensøkten. Det vil bli noen korte pauser hvor det er anledning til toalettbesøk og til å strekke på seg.

Det blir servert lunsj halvveis. Frivillige, som ikke er tilknytte UiB eller K2, får et «bygavekort» på 1000 kroner. Kortet kan benyttes på mer enn 300 steder i hele Bergen sentrum. Personer med formell tilknytning til UIB eller K2 vil ikke få gavekort.

Det er viktig at du er kledd i komfortable klær som er lette å ta av og på, for eksempel treningsbukse, t-skjorte/genser, truse av «shorts-typen» og BH. Du må være kledd slik at det er mulig å lytte på hjertet og lunger, kjenne på magen, måle blodtrykk osv. Det blir ikke gjort intime undersøkelser.

Synes du dette kan være spennende? Vennligst fyll ut dette skjemaet.

Har du spørsmål? Send en mail til oske@med.uib.no

Kort om OSKE
OSKE 12. desember 2019 er for legestudenter som er på avsluttende del av legestudiet. Eksamen er ment å teste medisinske kunnskaper og kliniske ferdigheter. Som frivillig eksamenspasient forholder du deg til sensor, som har ansvar for stasjonen du tildeles. Sammen med sensor går du gjennom oppgaven og svarene du skal gi.

Det vil si at du som pasient ikke skal snakke om en eventuell egen sykdom, men følge instruks du får utdelt og i noen tilfeller svare på direkte spørsmål fra studenten. Studentene skal utføre prosedyrene riktig og utføre alle elementer de har lært for den aktuelle undersøkelse.

Du kan ikke informere andre om medisinske eller personlige forhold du blir kjent med under eksamen og som gjelder den enkelte legestudent sin prestasjon og person. Har du med deg mobiltelefon eller andre lignende digitale enheter, må de være avslått i løpet av den tiden eksamen foregår.

Oske stasjon måling av blodtrykk Foto/ill.: Ingrid Hagerup Opphavsrett: Ingrid Hagerup