Daglige arkiver: 11. oktober 2019

Nå har høsten kommet

Tradisjonen tro blir det også i år en K2 Junior retreat for stipendiater og postdoktorer ved K2, denne gangen 4.-5. November på Myrkdalen, Voss. Temaet i år er kreativ tenkning og stress håndtering, og ikke minst nettverksbygging. Takk til organisasjonskomiteen for å ha satt sammen et fint program. Det er ikke for sent å melde seg på, fristen er i dag 11.10.

Denne høsten får vi også muligheten å bli bedre i søknadsskrivingen. Forskningsrådgiverne arrangerer et seminar den 7. november kl.12-13 på rom 7.1/2 labbygget. Fokuset vil være på excellence og impact delen av søknaden og vi har vært så heldig å få lov til å vise konkrete eksempler fra innvilgede søknader. Dere vil se eksempler på innledning, formulering av mål og delmål og eksempler på ulike typer impact. Vi setter også et fokus på forskjellen mellom kommunikasjon og formidling og viser eksempler på begge. Avslutningsvis presenterer vi en oversikt over kommende frister og viser muligheter til å nominere seg selv eller andre til ulike priser. Seminaret passer for alle som har planer om å utarbeide en søknad om forskningsmidler på et eller annet tidspunkt. Instituttet spanderer lunsj så registrer deg gjerne her.

Mens vi snakker om priser: K2 vil gjerne fremme kandidater til Kong Olav vs kreftforskningspris. Forslag sendes til Silke innen 4.11.2019.

Og sist men ikke minst: fakultetets kandidat professor Bruce R. Zetter skal utnevnes som æresdoktor ved Det medisinske fakultet, og i den forbindelsen vil han holde en gjesteforelesning på mandag 14. oktober kl. 14:15 (“RNA as a tool for cancer therapy“; Store Auditorium, Sentralblokken). Det blir mingling med tapas etterpå, så gjerne registrer deg her.

Silke og Amra.

Dagens Medisin om Regine Åsen Jersins prosjekt på insulinresistens

UiB-stipendiat Regine Åsen Jersin presenterte sitt prosjekt om insulinresistens for 18 000 deltakere på kongressen EASD i Barcelona.

Mekanismar i feittvevet kan vera med på å auka sjansen ein person har for å utvikla fedmerelaterte sjukdommar. Studien har funne at redusert transport av aminosyra serine inn i feittceller fører til auka cellestress, meir feittlagring og insulinresistens.

Les mer om saken her.

Informasjon om tjenesteportal og felles servicesenter

UiB har anskaffet og planlegger nå innføring av en tjenesteportal (enterprise service management system). Nederlandske TOPdesk er valgt som leverandør i en anskaffelse som er felles for BOTT-universitetene.

Fra 7. oktober vil det ikke være mulig registrere nye saker i Issue-tracker. All oppretting og håndtering av nye saker vil skje i tjenesteportalen (TOPdesk). Issue-tracker vil fortsatt være aktiv etter 7. oktober for å avslutte pågående saker og av arkivhensyn.

For mer informasjon se her.

Endelig nedstengning av Mi Side

Som kjent tok Mitt UiB over for Mi Side som UiBs læringsstøttesystem i 2016. Etter at bruken av Mi side ble faset ut, har systemet fortsatt vært tilgjengelig for lesing og nedlasting av filer for tidligere brukere. Mi Side stenges ned for godt ved nyttår. Etter 31. desember 2019 kan man altså ikke regne med å få tilgang til innholdet.

Hva angår informasjon som ligger der i dag:

1. Arkivverdig dokumentasjon – som pensumlister, emne- og studieprogrambeskrivelser vil flyttes til Studiekvalitetsbasen. UiB tar ansvar for dette.
  2. Den enkelte ansatte må selv ta ansvar for å laste ned presentasjoner, oppgaver, dokumenter, lenker og annet lærestoff som ikke er bevart annet sted.

Mer info her.

Disputas – Øystein Fløtten

Øystein Fløtten disputerer for Ph.d. graden torsdag 17. oktober 2019

Prøveforelesning: Torsdag 17. oktober 2019 kl. 10.30
Oppgitt emne:“Behandling av lungekreft – et paradigmeskifte? Hva er de viktigste endringer i behandlingsmuligheter vi har sett de senere årene og hva kan vi vente oss fremover?”
Sted: Auditorium 1, BB-bygget, Jonas Lies vei 91

Disputas: Torsdag 17. oktober 2019 kl. 12.30
Avhandlingens tittel: “Simplifying treatment of advanced non-small cell lung cancer- Regimen, route of administration, and patient preferences”
Sted:  Auditorium 1, BB-bygget, Jonas Lies vei 91

1. opponent: Ph.d. Seppo Langer, Rigshospitalet, København
2. opponent: Postdoktor Vilde Haakensen, Oslo Universitetssykehus
3. medlem av komiteen: Førsteamanuensis Astrid Olsnes Kittang, Universitetet i Bergen

Disputasen blir ledet av professor Jon Hardie.

Åpent for alle interesserte.

Nye publikasjoner

Her er nyere publikasjoner med bidrag fra K2 basert på siste ukes litteratursøk på PubMed (og eventuelt artikler som ikke har vært med i tidligere lister). Denne gangen inkluderer listen totalt 3 nyere publikasjoner. Oppføringene forekommer i den rekkefølgen de er mottatt fra NCBI. Hvis du har publikasjoner som ikke er inkludert i denne eller tidligere lister, sendes referansene til Hege F. Berg.

Les videre

Søknadsfrister

Kjære alle sammen.

Vennligst se under de oppdaterte lenkene for ekstern finansiering.

Eksterne finansieringsmuligheter:

Finansieringsmuligheter for utdanning:

Nettsidene oppdateres hver annen uke. Nye oppføringer er merket med NEW.

Vennlig hilsen
Amra, Ramune og Kaia