Daglige arkiver: 24. mai 2019

Solstrand revisited: Status strategi

Det er nå to måneder siden konferansen vår på Solstrand, og jeg har samlet inn og renskrevet alle deres innspill fra gruppearbeidet om strategiplanen vår videre.

Det ble fire sider med forslag om hva vi bør beholde i vår eksisterende plan, og hvilke nye tiltak og mål som bør inkluderes i vår nye plan. Det ble blant annet etterspurt en egen målsetning for innovasjon og en grønn, miljøvennlig målsetning. Fremdeles etterspørres flere møtepunkt på tvers, og karriereplanlegging for våre yngre forskere. Jeg takker for veldig godt gruppearbeid på Solstrand og mange gode innspill.

Den nye planen skal gjelde i tre år fra 2020. Deler av ledergruppen vil arbeide videre med revidering av den eksisterende planen og vi kommer til å sende den ut for kommentarer i K2-nytt når vi har laget et utkast etter sommeren. Jeg håper dere vil ta dere tid til å lese og kommentere når jeg sender den ut.

Beste hilsen Julie

Hjernekraftprisen 2019

Forskerforbundets hjernekraftpris 2019 Forskerforbundet kunngjør med dette «Hjernekraftprisen 2019». Send inn din fortelling om betydningen av forskning og utviklingsarbeid og bidra til å synliggjøre viktigheten av hjernekraften til våre medlemmer! Frist for innsending er 2. september 2019. Information in English Formålet med prisen er å synliggjøre hvilken rolle forsknings- og utviklingsarbeid har i samfunnet vårt og hvilken viktig jobb våre medlemmer gjør på mange områder. Bidraget skal være en fortelling om hvorfor forskning og utviklingsarbeid (FoU) er viktig og hvilken betydning det har for samfunnet. Hjernekraftprisen skal bidra til å etablere en større forståelse for satsing på FoU og kunnskap som viktige investeringer for framtida, og løfte betydningen av dette arbeidet for fremtidens velferd og nærings- og samfunnsutvikling; lokalt, regionalt, nasjonalt og globalt.

Alle medlemmer av Forskerforbundet kan sende inn bidrag, uavhengig av stilling og arbeidssted.

Bidrag kan formuleres i ulike sjangre og medier, enten det er i form av en kronikk, et essay, en film, en utstilling eller andre måter å presentere budskapet om betydningen av FoU-aktivitet på. Bidraget bør kommunisere godt til et allment publikum.

Prisen er på til sammen 200 000 kroner, og fordeles på én eller flere vinnere. En jury oppnevnt av hovedstyret i Forskerforbundet kårer en eller flere vinnere av Hjernekraftprisen ut fra en vurdering av hvilket bidrag som har best kvalitet og formidlingsevne. Juryen består av Tora Aasland (tidligere forsknings- og høyere utdanningsminister), Andreas Tjernshaugen (forfatter og redaktør i Store norske leksikon), leder i Norsk studentorganisasjon og Guro Elisabeth Lind (leder i Forskerforbundet). Du kan lese mer om tidligere tildelinger av Hjernekraftprisen her.

Prisen vil bli utdelt på Forskerforbundets forskningspolitiske seminar 12. november 2019 og kunngjort på Forskerforbundets nettsider.

Mer info, inkludert retningslinjer for bidragene finner du her.

(English) Broegelmann Research Laboratory: Guest Lectures

Scott Lieberman, MD, PhD
Division of Rheumatology, Carver College of Medicine,
University of Iowa, IA, USA

Title:Sjögren’s syndrome in children and mice

Peter Gergely, MD, PhD
Novartis Institutes for Biomedical Research,
Basel Switzerland

Title:  “Anti-CD40 therapy in immune-mediated diseases”

Time: Thursday, June 6th, at 14:15 – ca.16:00
Place: Birkhaugsalen, HUS

Nye publikasjoner

Her er nyere publikasjoner med bidrag fra K2 basert på siste ukes litteratursøk på PubMed (og eventuelt artikler som ikke har vært med i tidligere lister). Denne gangen inkluderer listen totalt 7 nyere publikasjoner. Oppføringene forekommer i den rekkefølgen de er mottatt fra NCBI. Hvis du har publikasjoner som ikke er inkludert i denne eller tidligere lister, sendes referansene til Hege F. Berg.

Les videre

Søknadsfrister

Kjære alle sammen.

Vennligst se under de oppdaterte lenkene for ekstern finansiering.

Eksterne finansieringsmuligheter:

Finansieringsmuligheter for utdanning:

Nettsidene oppdateres hver annen uke. Nye oppføringer er merket med NEW.

Amra, Ramune og Kaia