Litt om forskerutdanning ved K2

Forrige uke hadde instituttet et dialogmøte med Det medisinske fakultet om forskerutdanningen ved instituttet. Det viser seg at det er et mindretall av stipendiater som fullfører doktorgraden innen 4 år (36%), mens litt over halvparten fullfører innen 6 år (55%). K2 ligger dermed under gjennomsnittet på fakultetet, som ligger på 65% (Kunnskapsdepartementet sitt måltallet ligger forresten på 80%). Nå kan man si mye om årsakene eller om hva som er viktigst, å gjennomføre innen en gitt tidsfrist eller å levere et arbeid av bra kvalitet. Men allikevel ser vi at det er noen stipendiater som sliter med å bli ferdig.

Det er alltid vanskelig å forutse resultater av eksperimenter eller kliniske studier, men det går nok an å gjøre livet mot slutten av en doktorgrad betydelig mindre stressende hvis man begynner å planlegge obligatoriske kurs og formidlingspoeng i god tid. MEDMET1 (Grunnkurs i medisinsk og helsefaglig forskning) er for eksempel et av kursene som er obligatorisk for alle stipendiater ved Det medisinske fakultet, og det burde tas helt i begynnelsen av doktorgradsarbeidet for å ha noen nytte. For de som ikke kjenner til MEDMET1, så er formålet med kurset å gi en oversikt over de ulike stadiene i forskningsprosessen inklusive formulering av problemstilling, innsamling av data, analysemetoder, skriftlig og muntlig presentasjon av forskningsdata samt forskningsetikk. Kurset går for øvrig hvert semester. K2 tilbyr ellers 8 forskjellige forskerkurs i regi av de to forskerskolene på K2 (Forskerskole i Klinisk Medisin og Bergen Research School in Inflammation). Også midtveisevaluering er obligatorisk og kan være en god kontrollinstans om man er i rute med prosjektet, og dessuten en mulighet for å be om hjelp. Og husk at man kan alltid henvende seg til Irene Hjelmås eller meg om det skulle være noe en trenger hjelp med.

Siste frist for å levere inn avhandlingen før sommeren er satt til 21.6., etter det kan instituttet ikke garantere at alle som skal signere noe er på plass.

Til sist skal jeg bare nevne at det blir et K2 PhD retreat også i år som jeg anbefaler på det sterkeste for felleskapet og ikke minst for følelsen om å ikke stå i alt alene, så følg med for mer informasjon!

Jeg ønsker alle en fin 17.mai!