Publikasjoner i Tidskrift for Den norske legeforening om forskerlinjen i Bergen

To artikler om forskerlinjen i Bergen er publisert i Tidskrift for Den norske legeforening (nr 3/2019), til og med en editorial fra Tidsskriftet.

Tidligere forskerlinjestudenter, Anna Therese Bjerkreim, Karl Erik Muller og Ingeborg Eskerud har tatt initiativet til denne studien rundt forskerlinjen i Bergen. Alle har fortsatt i ph.d stipend etter endt forskerlinje og er i ferd med å skrive sammen og levere inn sine respektive ph.d grader.

Studiene viser at:
God veiledning og et egnet forskningsprosjekt er viktig for at forskerlinjestudenter fullfører. Videre at;

Mange medisinstudenter som har gått Forskerlinjen ved Universitetet i Bergen fortsetter med forskning etter fullført studium. Dette gjelder også de som ikke fullfører forskerlinjeløpet.

Studiene hadde stor oppslutning i det 69% svarte på henvendelsen. Det planlegges en oppfølgingsstudie om ca 5 år.

Vi tror at forskerlinjestudentene er en ressurs også når de jobber som leger/tannleger. Forskeropplæring gir en metodisk tilnærming til det man lærer, og studiene viser at forskerlinjestudenten fortsetter med forskning. Disse legene kan i så måte i framtiden være potensielle ledere for forskningen på sine respektive sykehusavdelinger. Våre data kan ikke vise denne antagelsen fordi det er gått for kort tid etter spesialisering, men vi håper oppfølgingsstudien om noen år kan gi oss svar. God lesning!

Anne Berit Guttormsen
Leder for forskerlinjen

Studiene i pdf finner du i lenkene under:
Veiledning av studenter ved Forskerlinjen
Supervision of students in the Medical Student Research Programme

Fortsetter forskerlinjestudenter å forske?
Are participants in the Medical Student Research Programme continuing to engage in research?

En ubetinget suksess (leder)
An unconditional success (editorial)