BOA og instituttøkonomien

K2, slik vi kjenner instituttet, er helt avhengig av BOA (bidrag- og oppdragsfinansiert aktivitet). I 2018 satte fakultetet ny rekord med 291 millioner i BOA, der K2 stod for 112 millioner.

BOA aktiviteten regnes ut av brukte midler, ikke bevilgede. Man må med andre ord bruke midlene før de regnes inn i BOA-regnskapet. Dekningsbidrag av stillinger og frikjøp og RBO (resultatbasert omfordeling) utgjør de største inntektene i BOA-regnskapet. RBO kommer dels fra ekstern prosjektfinansiering, dels som resultat av uteksaminerte PhD og publikasjonspoeng.

BOA, bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet; GB, grunnbevilgning; OH, overhead; RBO, resultatbasert omfordeling.

Av de 105 millionene i merverdi av BOA går 19 millioner til UiB sentralt, 11 millioner til fakultetet og 75 millioner til instituttene. Samlet vil hver krone i BOA gi instituttene 25 øre ekstra på grunnbevilgningen. For K2 sin del utgjør det nesten 29 millioner i 2018, omregnet i stillinger 29 professorer i hovedstilling eller 145 i bistilling.

Av de eksterne prosjektene er i EU-prosjekter i særklasse mest verdifulle prosjektene fordi hver EU-krone genererer en krone ekstra i sentrale midler. Til sammenligning genererer hver NFR-krone 10 øre.

Hva kan vi bruke denne informasjonen til? Først og fremst at vi må fortsette å søke om eksterne midler og bli ennå flinkere til det, små som store. Dernest, at vi må bli flinkere til å søke om EU-midler. Fakultetet har nettopp vedtatt nye insentiver i form av ekstra stipendiat og postdocstillinger til grupper som får større tildelinger. Jeg håper dette kan være med å inspirere til høy søknadsaktivitet.

Lykke til!

Eystein Husebye