Ukens leder

Først og fremst ønsker jeg dere alle et godt nytt år. Jeg håper at planleggingen for det kommende året er godt i gang. Vennligst se informasjon fra Amra, Silke og Eystein under, i forbindelse med kommende søknadsprosess og frister denne våren.

Før juleferien fikk jeg muligheten til å delta på møtet «EATRIS Combined Platform Meeting» i Slovenia. EATRIS, European Infrastructure for translational medicine konsortium (https://eatris.eu/), har som mål å støtte forskere (akademia, finansiører, SMB og biotek/farmasi) i utviklingen av deres biomedisinske oppdagelser til translasjonelle verktøy og nyvinninger for bedre helsetjenester. EATRIS har fem hovedplattformer: Biomarkører, avbildning og sporing, små molekyler, ATMPs og vaksiner. Tanken bak konsortiet er å tilrettelegge samarbeidet mellom offentlig og privat sektor, fremskaffe forsknings tjenester og ekspertise, gi regulatorisk støtte, og samarbeide mellom akademia og industri i utviklingen og valideringen av nye verktøy. Spesielt til dere som jobber innen disse områdene og planlegger søknader til H2020, anbefaler jeg at dere kontakter EATRIS og undersøke hvordan de kan bistå til å knytte kontakt med industrien for videreutviklingen av ideer. Universitetet i Bergen (UiB) er på nåværende tidspunkt medlem i EATRIS og jeg oppfordrer derfor alle til å vurdere denne muligheten til å styrke søknader eller utviklingen av kommersielle ideer.

UiB, Haukeland Universitetssykehus, Bergen Teknologioverføring AS (BTO) og Senter for digitalt liv Norge ønsker å informere om et kommende IP seminar som holdes på Bikuben, HUS, mandag 28 januar 2019, mellom 12:30 og 18:30. Med en rekke spennende foredragsholdere, vil dette seminaret engasjere til innovasjon, demonstrere hvordan patentering og publisering kan oppnås med suksess, opplyse om hvordan innovasjonen din kan gjøres betydningsfull, samt presentere og diskutere norske og internasjonale prosjekter. Det er begrenset antall plasser på seminaret, så register deg. Flere detaljer kan du finne her. Videre inviterer arrangørene publikum til seminar om «Start-up» og «Innovation mindset» og workshop på temaet «Design thinking».

Til slutt ønsker jeg å minne dere alle på kommende presentasjoner fra Forskerskolen i klinisk medisin (23 januar og 24 januar). K2 er godt representert, så dette er en gyllen mulighet til å finne ut av hva dine kollegaer har gjort i 2018.