Daglige arkiver: 17. august 2018

Med blanke ark og fargestifter tel?

Velkommen til nytt semester! Håper alle har hatt en fin ferie og fått ladet batteriene.

I skrivende stund er studentene allerede begynt, og mange K2-ansatte er i full gang med undervisningen. Det er ofte travelt å komme i gang etter ferien. Omstilling fra en forhåpentligvis rolig ferie til et hektisk universitetsliv tar litt tid. Nye studentkull medfører en del merarbeid i starten. Forskningen tar vel aldri ferie. Selv om mange har plukket mail og fått unna det mest presserende som for eksempel korrektur av proofs, har det for de fleste hopet seg opp med oppgaver som nå må ordnes opp i.

Så de fleste starter nok ikke høstterminen «med blanke ark og fargestifter tel». Likevel kan det være grunn til å se på det kommende halvåret med nye øyne. Den nye studieplanen har gjort at mange har måttet endre organiseringen av undervisningen, men har innholdet blitt endret tilsvarende? Kan det bedres og gjøres enklere og mer tilgjengelig? Høsten er tid for vitenskapelige møter med faglig påfyll og interaksjon med andre forskere. Kan denne muligheten brukes til å definere nye forskningsspørsmål og forskningsprosjekter slik at dere er bedre forberedt når fristene for søknad om forskningsmidler kommer til våren?

Høsten er en fin tid med mange nye muligheter. Grip disse. Lykke til med nytt semester!

Pål

Gratulerer Nebeyaet

Nebeyaet Gebreslase har vært lærling ved Kjernefasilitet for metabolomikk fra august 2016 og tok eksamen i laboratoriefag med beste karakter 5. juli i år. Hun forteller at hun har trivdes svært godt på instituttet og i laboratoriet og har gledet seg til å gå på jobb hver dag. Tiden har vært en vekstperiode både personlig og faglig, og hun har vært involvert i metodeutvikling for flere prosjekter. Hun føler seg knyttet til alle hun har samarbeidet med og vil savne fellesskapet. Heldigvis er hun ikke langt unna når hun i august begynner å arbeide hos Bevital i 9. etasje i Laboratoriebygget.