Daglige arkiver: 16. august 2018

Ny støtteordning for kostnader knyttet til emner i elektiv periode i medisinstudiet gjeldende fra 2019

Dekanatet ønsker å opprette en støtteordning for emner i elektiv periode som har
undervisningsopplegg som krever ressurser utover vanlig aktivitet. Eksempler kan være studietur, leie av spesielt utstyr, kostnader knyttet til opphold, innleide instruktører eller kjøp av
inngangsbilletter. Eksemplene er ikke uttømmende.

Utvidet søknadsfrist: 31. august 2018

Se her for mer informasjon  (Norwegian only)

(English) Introduction to Teaching and Learning in Higher Education Health Sciences (PHDPED900)

Appliation is open to the course PHDPED900 Introduction to Teaching and Learning in Higher Education Health Sciences.

Application deadline: 20 August
Link to application form

The course is intended for PhD candidates and Post doctors with little or no experience as teachers.

The course will prepare the candidates for teaching, assessing and supervising students at bachelor- and master level within the health sciences. The objective of the course includes increasing the candidates understanding of how students learn and how to facilitate learning processes.

For the full course description and time schedule, please see the course page.

If you have questions, contact Sigrun Stefnisdottir.

(English) Norwegian Harkness Fellowship

The Commonwealth Fund invites promising mid-career professionals—government policymakers, academic researchers, clinical leaders, hospital and insurance managers, and journalists—from Australia, Canada, France, Germany, the Netherlands, New Zealand, Norway, and the United Kingdom—to apply for an opportunity to spend up to 12 months in the United States as a Harkness Fellow in Health Care Policy and Practice. Fellows work with leading U.S. experts to study health care delivery reforms and critical issues on the health policy agenda in both the U.S. and their home countries. A rich program of seminars organized by the Fund throughout the year further enhances the fellowship experience. The Harkness Fellowship awards up to US $130,000 in support, with an additional family allowance (approximately $60,000 for partner and two children up to age 18).

The deadline for applications from Norway is November 12, 2018.

More information can be found here, in addition, there will be a webinar for potential applicants to learn more about the Harkness Fellowships on Wednesday, August 29that 5:00 p.m. (CEST).The registration link is as follows: https://cc.readytalk.com/r/4hacw3dh8b1m&eom

Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU) har annonsert nye utlysninger for høsten 2018

Russlandsprogrammet – Samarbeid mellom universiteter og høyskoler i Russland og Norge Midler per prosjekt: 300 000 kr
Søknadsfrist: 25. september 2018

UTFORSK – Partnerskap for kobling av utdanning og forskning i samarbeid med Brasil, India, Kina, Russland, Sør-Afrika og Japan
Midler per prosjekt: 300 000 kr

InternAbroad – Internasjonal praksismobilitet for studenter
Midler per prosjekt: 300 000 kr

Globalink – Forskningspraksis i bedrift, samarbeid mellom Norge og Canada
Midler per prosjekt: 90 000 kr
Søknadsfrist: Løpende

Søknader sendes inn via SIUs online søknadsskjema Espresso. Søknader skal være forankret i ledelsen ved instituttet. Ved spørsmål kan om programmene, kontakt Nedelina Naydenova eller Helge Bjørlo ved Studieadministrativ avdeling.

Midler til utarbeidelse av søknader

Fakultetet har utvidet frist for søknad om posisjoneringsmidler (POS-midler). Disse midlene kan brukes til kompetansehevende tiltak for forskere og det administrative støtteapparatet og til nettverksbygging mot fremtidige søknader i Horisont 2020. Det kan søkes om maksimalt NOK 75 000,-. Mer informasjon om midlene og søknadsskjemaene finnes på denne siden.

Om dette er av interesse lever gjerne en søknad til Amra Grudic-Feta (8.etg. eller e-mail) og ta kontakt om du er usikker på hva dette går i. Intern frist er 28. august.

I tillegg til POS midler er midler til prosjektetableringsstøtte (PES-midler) også tilgjengelig til alle søknadstyper i Horisont 2020, enten man planlegger å søke som partner eller koordinator. Her er det ikke frister men pengene skal brukes innen fristen for søknadstypen. Ta kontaktom dette er av interesse.

Nye publikasjoner

Her er nyere publikasjoner med bidrag fra K2 basert på litteratursøk på PubMed (og eventuelt artikler som ikke har vært med i tidligere lister) i perioden fra uke 24 (siste utgave av K2Nytt) t.o.m. uke 33.  Denne gangen inkluderer listen totalt 79 nyere publikasjoner. Oppføringene forekommer i den rekkefølgen de er mottatt fra NCBI. Hvis du har publikasjoner som ikke er inkludert i denne eller tidligere lister, sendes referansene til Hege F. Berg.

Les videre

Søknadsfrister

Kjære alle sammen.

Vennligst se under de oppdaterte lenkene for ekstern finansiering.

Eksterne finansieringsmuligheter:

Finansieringsmuligheter for utdanning:

Nettsidene oppdateres hver annen uke. Nye oppføringer er merket med NEW.

Amra, Ramune og Kaia