Til fakultetets ansatte – hovedoppgaveveiledere i medisinstudiet

En gang pr år har fakultetet tatt kontakt med instituttenes vitenskapelig ansatte og bedt om forslag til særoppgaver for medisinstudentene. Når vi henvender oss nå ber vi om å få forslag til HOVEDOPPGAVE, som er en del den akademiske søylen i ny studieplan fra 2015. Vi vil samtidig informere litt nærmere om veilederrollen og rammene for arbeid med hovedoppgaven.

Alle fast vitenskapelig ansatte ved fakultetet har plikt til å veilede minimum én student med hovedoppgave annethvert år. Veilederplikten anses som en del av undervisningsplikten. Ansatte i bistillinger, engasjementstillinger og ansatte ved Helse Bergen har rett, men ikke plikt til å veilede studenter. Eksterne veiledere som ønsker å bidra skal godkjennes av Komitéen for akademisk søyle, og ekstern veiledning må ikke medføre utgifter for fakultetet.

Studentene skal ha en eller flere veiledere under arbeidet med hovedoppgaven, hvorav en hovedveileder. Minst en av veilederne bør ha forskningskompetanse på doktorgradsnivå.

Hvis hovedveileder ikke er ansatt ved Det medisinske fakultet, skal det være en medveileder som er ansatt ved fakultetet.

Studentene har krav på minimum 15 timer veiledning pr oppgave, og studentene har plikt til å benytte seg av veiledningen.

Den nye hovedoppgaven er på 20 stp, som inkluderer oppstartseminar og oppgave. Arbeidsmengde for hovedoppgaven skal være ca 500 timers arbeid per student. To studenter kan skrive oppgave sammen (20 stp på hver student).  Oppgavens omfang må tilpasses til om den gjøres av 1 eller 2 studenter.

Et todagers oppstartsseminar i 7. semester skal forberede studentene til arbeidet med oppgaven. Seminaret skal gi studentene god oversikt over tema som forskningsetikk- og design, statistisk styrkeberegning, litteratursøk og –håndtering, introduksjon til EndNote m.m.

Studentene skal bestemme seg for oppgave ved utgangen av 6. semester og sammen med veileder skrive en prosjektbeskrivelse som skal være ferdigstilt i begynnelsen av 8. semester.

Det er satt av tid i starten av 10. semester til kun å jobbe med hovedoppgaven, og innlevering av oppgaven skal skje ved slutten av denne perioden. En elektiv periode på 4 uker i 4. eller 5. studieår skal også brukes til oppgavearbeid. De første som skal levere hovedoppgave skal levere våren 2020.

Vi viser for øvrig til informasjon om overgangen fra særoppgave til hovedoppgave som ble sendt ut til instituttene i november 2016.

Om innlevering av oppgaveforslag

Fakultetet ber om at veiledere fyller ut nytt elektronisk skjema med forslag til hovedoppgave-tema innen:  15. april 2018

Når fakultetet har mottatt hovedoppgaveforslag e skal disse godkjennes av Komitéen for akademisk søyle og gjøres tilgjengelig for studentene. Når studentene har gjort avtale med dere veiledere om en oppgave, skal studenten melde dette inn for registrering på fakultetet.

Fakultetet viser for øvrig til nettsiden med informasjon om særoppgave / hovedoppgave, hvor det vil bli lagt ut mer informasjon om hovedoppgaven etter hvert. Vi viser foreløpig spesielt til Retningslinjer for hovedoppgaven:

http://www.uib.no/med/102101/særoppgave-hovedoppgave#hovedoppgaven-studieplan-medisin-2015   og læringsutbytte for denne; http://www.uib.no/emne/MEDOPPG

Spørsmål av faglig art kan stilles til Arne Tjølsen, leder av Komitéen for akademisk søyle.

Det medisinske fakultet, 4. april 2018