INSULIN GOES VIRAL

Foredrag ved Prof. C. Ronald Kahn, Harvard Medical School.

En av verdens – om ikke verdensledende – innen insulin-signalisering.

Dato: Onsdag 18. april

Tid: 09:00

Sted: Auditorium @ Armauer Hansens hus, Haukeland Universitetssjukehus

Professor C. Ronald Kahn fra Joslin Diabetes Center, Harvard Medical School er en av verdens mest anerkjente eksperter innen diabetes- og fedmeforskning, samt en fremtredende forsker innen insulin signaltransduksjon og mekanismer for endret signalering i diabetes og metabolsk sykdom.

Prof. Kahn har mottatt mer enn 70 utmerkelser og æresbevisninger, blant annet de høyeste æresbevisningene fra American Diabetes Association, U.S. and British Endocrine Societies, Juvenile Diabetes Research Foundation, European Association for the Study of Diabetes og the American Association of Clinical Endocrinologists, og utvalgt til National Academy of Science og Institute of Medicine. Han har skrevet mer enn 600 publikasjoner og 200 oversiktsartikler og kapitler.

En nylig studie fra Prof. Kahn har identifisert virus som kan produsere insulinlignende hormoner som virker på humane celler. Denne nye oppdagelsen gir nye muligheter for å avsløre biologiske mekanismer som kan forårsake diabetes, så vel som autoimmun sykdom, metabolske tilstander eller kreft.

Virus som er kjent for å infisere fisk og amfibier, kan muligens utsette mennesker for virale insuliner. Prof. Kahn og hans kollegaer på Joslin har funnet ut at forskjellige virus kan produsere peptider som ligner helt eller delvis på 16 humane hormoner og regulatoriske proteiner. Fire virus har interessant nok insulinlignende sekvenser, og viser evne til å binde seg til og stimulere humane insulinreseptorer og reseptorer for et nært beslektet hormon som kalles IGF-1 (insulinliknende vekstfaktor 1). De virale peptidene kan på denne måten potensielt stimulere alle signalveier i cellene som stimuleres av humant insulin og IGF-1, inkludert glukoseopptak og cellulær vekst.