Daglige arkiver: 19. januar 2018

Året forskningspresentasjoner

Jeg skriver til dere for å oppmuntre til deltakelse på kommende ukes arrangement, Årets forskningspresentasjoner i regi av Forskerskolen i klinisk medisin.

Hva er Forskerskolen i klinisk medisin?

Dette er en arena for doktorgradsstudenter ved K1, K2 og Helse-Bergen for sosialisering og presentasjon av egen forskning til andre stipendiater. Forskerskolen organiserer også kurs som kan inngå som en del av den obligatoriske opplæringsdelen av PhD-studiet, samt en seminarserie der dagens forskning fra fakultetet presenteres av gode forelesere.

K2s professor Stefan Johansson er nåværende leder. Teamet inkluderer også forsker Kristoffer Haugarvoll (K1), leder for Forskningspost for barn, Camilla Tøndel (Helse Bergen), forsker Stian Knappskog (K2), professor Thomas Halvorsen (K2), Solveig Lund Witsøe (K1), PhD-student Torbjørn Kråkenes (K1) og PhD-student Andreas Venizelos (K2).

Posterpresentasjonene finner sted onsdag 24. januar i resepsjonsområdet i 0. etasje, Sentralblokken, Haukeland universitetssjukehus, muntlige presentasjoner torsdag 25. januar i Birkhaugssalen, Sentralblokken, 3. etasje, mens prisutdelingen blir fredag 26. januar 12:00–12: 30 i resepsjonsområdet i 0. etasje, Sentralblokken.

Forskerskolen ble grunnlagt av professor emeritus Amund Gulsvik og har vært en stor suksess. Jeg benytter anledningen til å takke ham, og alle seinere ledere og medarbeidere for å organisere dette viktige arrangementet. Men Forskerskolen ville ikke vært noe hvis det ikke var for deltakerne, de som presenterer og publikum – en stor takk til dem også. Min lærer på Bryne videregåande skule sa at jeg skulle skrive følgende setning over sengen min: “Aldri ein dag utan ei line (å lesa)”. Det er alltid noe nytt å lære. Så kom! Og vær så snill, ikke bare les: Still også et spørsmål. Ikke for å vise de andre at du kan stille et spørsmål, men fordi det er noe du vil lære. Vi lærer av spørsmål fordi det oppfordrer oss til å finne ut hvorfor. Ny kunnskap oppstår.

Velkommen!

Pål Rasmus Njølstad

BFS Starting Grant

BFS har lyst ut ny runde av rekrutteringsstipendet med endelig frist 15. mars. Siden det er en begrensning i antall nominerte kandidater fra hvert institutt, ber vi interesserte søkere sende en skisse på cirka to sider og CV (BFS ønsker en CV på inntil tre sider som inkluderer de viktigste og mest relevant publikasjoner) innen 12. februar. Send gjerne skissen til amra.grudic@uib.no med kopi til Pål Njølstad og Julie Stavnes.

Søkerseminar om utlysninger fra Norges forskningsråd

Haukeland universitetssykehus, i samarbeid med UiB og Norges forskningsråd, arrangerer et seminar for utlysningene HELSEVEL, BEHANDLING og BEDREHELSE med søknadsfrist 25. april 2018. Deler av programmet er satt av til helserelevante EU-utlysninger og til informasjon om brukermedvirkning og hvordan det kan styrke prosjektene.

Det er også lagt opp til en-til-en samtaler om enkeltsøknader til EU. Om dette er av interesse, bes det om at «Project Outline» (lenke i høyre marg) sendes til bn@rcn.no en uke før seminaret finner sted.

Tid: 7. februar 2018 kl. 10:30–15:00.
Sted: Bikuben, Haukeland universitetssykehus

Informasjon og program.
Påmelding.

Om du har spørsmål, kan du kontakte Amra Grudic-Feta ved K2: amra.grudic@uib.no / 55 97 46 71.

Foredrag om hjernens vannveier | 30. januar

Norges Tekniske Vitenskapsakademi (NTVA) og Tekna inviterer til foredrag i Bergen om «Hjernens vannveier».

Foredragsholder: Marie Rognes, avdelingsleder, Simula Research Laboratory.
Tid: tirsdag 30. januar kl. 19:00.
Sted: Nansensenteret på Marineholmen, Thormølens gate 47, Bergen.

Møtet er åpent for alle interesserte.

De som vil delta på et enkelt måltid etter foredraget, må melde seg på til post@ntva.no innen torsdag 25. januar. Måltidet er gratis.

Nærmere informasjon om foredraget finnes her.

Lars Thomas Dyrhaug
generalsekretær NTVA

Nye publikasjoner

Her er nyere publikasjoner med bidrag fra K2 basert på siste ukes litteratursøk på PubMed (og eventuelt artikler som ikke har vært med i tidligere lister). Denne gangen inkluderer listen totalt 11 nyere publikasjoner. Oppføringene forekommer i den rekkefølgen de er mottatt fra NCBI. Hvis du har publikasjoner som ikke er inkludert i denne eller tidligere lister, sendes referansene til Johnny Laupsa-Borge.

Les videre