Forskernatt på Universitetsmuseet | 29. september

Hva er verdien av samlinger og forskning? Hvorfor er våre samlinger så verdifulle, og hvilke verdier skaper forskning og ny kunnskap?

Dette er tema når Universitetsmuseet inviterer til Forskernatt fredag 29. september kl. 20–24.

Her inviteres du til en pulserende kveld med kunnskapsopplevelser, aktiviteter, servering, musikk og lyssatt museum og Muséhagen. Det er gratis adgang for alle.

På Historisk museum og i Muséhagen er det ulike stasjoner der man kan møte forskere og formidlere.

Her er noen smakebiter:

Medalje: – det store i det lille. Om medaljer som kunstneriske verdi. Henrik von Achen, direktør ved Universitetsmuseet.

«You’re fake news!» – nordmenn stoler ikke på medier de er uenig med politisk! Erik Knudsen, postdoktor ved Institutt for informasjons- og medevitenskap.

Bømlogrønnstein – merkevare i 6000 år. Knut Andreas Bergsvik, professor i arkeologi ved Universitetsmuseet.

Kan virutual reality hjelpe ungdommer med sosial angst? Tine Nordgreen, førsteamanuensis ved Institutt for klinisk psykologi.

Museets beinsamlinger – hva forteller de? Hanneke Meijer, førsteamanuensis i osteologi ved Universitetsmuseet.

Workshop: Dataprogrammering uten datamaskin. Pina Kingman, overingeniør ved Institutt for informatikk.

Antropologiske kortfilmer i Cinema lounge
Også i år har vi ” Cinema lounge” der vi viser et eksklusivt utvalg av antropologiske filmer med tema ‘verdier’ hentet fra årets
NAFA-festival i Århus og kortfilmer fra VitenFilmfestivalen (ImagineScience, NY).

Huset i hagen med DJ og bar
DJ Langeling drar i gang i Huset i hagen, der det også er bar og servering. Musikk, lyd og lys gir opplevelser og stemning.
Bygninger og områder i Muséhagen lys- og lydsettes.