Et gjennombrudd i kreftforskning

k2nytt_2017_uke-34_kreftgjennombrudd_lonning_knappskog_labbenkForskere ved Mohn Kreftforskningslaboratorium har sammen med forskere ved Sanger-Instituttet i Cambridge, UK, gjennomført et omfattende arbeid med kartlegging av genforandringer ved metastaserende brystkreft. Kunnskap som dette er essensiell for utvikling av nye behandlingsformer.

Professor Per Eystein Lønning og forsker Stian Knappskog står sammen med to britiske forskere, som er hovedforfatterne, bak en artikkel som i forrige uke ble publisert i Cancer Cell. De har kartlagt hva som skjer fra en pasient får brystkreft til kreften sprer seg til andre organer i kroppen.

Ny teknologi

Arbeidet startet for fire år siden, og 163 prøver fra pasienter har blitt kartlagt. Brorparten av dem er fra Haukeland universitetssykehus.

– Tidligere har man bare kunnet se på et enkelt gen om gangen. Takket være ny teknologi er det nå mulig å gjøre en bred kartlegging av alle gener som er relevante for sykdommen, forklarer Knappskog.

Forskerne har sett på genforandringene i spredningssvulsten og sammenlignet disse med den første svulsten i brystet. De sier at man er avhengig av å forstå hvilke kreftceller som overlever behandling for å kunne utvikle bedre målrettet behandling for pasienter med spredning i fremtiden.

– På sikt tror jeg dagens forskning vil føre til at vi blir i stand til å kurere brystkreft med spredning. Jeg vet ikke når det skjer, men jeg er optimist og er sikker på at det vil skje, sier professor Lønning.

Linn Iversen