Årets debatant i BT er fra K2!

Foto fra BT ; Agnete LundK2 gratulerer Agnethe Lund som ble kåret til “Årets debattant” av Bergens Tidende i et fullsatt litteraturhus i Bergen i går kveld.

Agnethe Lund er overlege PhD-stipendiat ved Haukeland universitetssykehus.

“En fri og viktig stemme i debatten på Vestlandet, lyder juryens begrunnelse. Juryen berømmet henne for at hun har klart å dra abstrakte helsedebatter ned på et konkret og meningsfylt plan. “Gang på gang går hun på med krum hals og bringer ulike temaer opp. I debatter insisterer Lund på et rasjonelt rom i et hav av følelser. Agnethe Lund er i det hele tatt et eksempel til etterfølgelse. Debattene om keisersnitt, helseprioriteringer og fødetilbud hadde vært fattigere om Lund ikke hadde satt seg ved tastaturet.”

Professor Rebecca J. Cox og stipendiat Kristin G-I.Mohn ved Influensasenteret ved K2 fikk diplom og “hederlig omtale” for “årets fagformidler/akademiske knyttneve”.

Juryen skrev: “Våren 2015 raste en debatt om bivirkningene av vaksiner til barn. Noen ganger starter et innlegg en debatt, andre ganger kan et innlegg legge en debatt død. Begge deler kan være like viktig. Cox og Mohn skrev et innlegg med en sjokkerende tydelig tittel. Det ble lest av 300.000 mennesker, og var et særdeles viktig bidrag i en helsedebatt der personer uten fagkunnskap lenge fikk dominere. Cox og Mohn bør være til inspirasjon for andre forskere til å rydde opp i debatter som havner på ville veier.”

FOTO: TOR HØIVIK (BT)