UiB og BT presenterer: Et våtere Vestland: En velsignelse eller forbannelse?

UiB og BT arrangerer førstkommende lørdag arrangementet “Et våtere Vestland: En velsignelse eller forbannelse?”. Dette er en del av en foredragsserie som Bergens Tiende og Universitetet i Bergen samarbeider om, og har fått støtte av Fritt Ord til å gjennomføre.
SpaceLAB og Institutt for Geografi har det siste halve året arbeidet tett med Bergens Tidende om å gjennomføre det første av i alt 7 stormøter om de store samfunnsutfordringene, basert på Horizon 2020 – rammeverket.

Første møte handler om klima, og finner sted i Universitetets nye Aula (Naturhistorisk museum) på lørdag 5. september klokken 14-16.

Terje Tvedt skal holde hovedinnlegget om vannets betydning, fra globalt til lokalt perspektiv her på Vestlandet.

Etter hovedinnlegg blir det debatt ledet av BTs debattredaktør Hilde Sandvik. I panelet sitter
Per Rune Henriksen, Arbeiderpartiet
Wenche Teigland, konserndirektør produksjon i BKK
Lars Haltbrekken, Naturvernforbundet
Trond Dokken, Uni Research.

Vi ønsker å vise frem instituttet og alle de fantastiske forskerne og studentene vi har her! Ta med familie og venner og fyll opp salen, og ikke minst: still informerte og nysgjerrige spørsmål til panelet!

Ellers: se opp for både innsiktsartikler og nyhetssaker i Bergens Tidende under vignetten De 7 samfunnsutfordringene i uken som kommer!! Institutt for Geografi står sentralt i alle.

Det neste stormøtet finner sted i november, da med Sampol ved spakene. Da skal det handle om sikkerhet. Nærmere informasjon kommer senere.

Marikken W. Wathne,
Studentkontakt for arrangementet