Daglige arkiver: 29. mai 2015

Overhead – dekningsbidrag – indirekte kostnader (2)

Roland JonssonDette er en fortsettelse på lederen til K2 nytt fra forrige uke der vi fokuserte på den nye TDI (totale direkte og indirekte kostnader) modellen som UiB har implementert og som instituttene nå budsjetterer prosjekter ut fra. Modellen består som sagt av både indirekte kostnader (dekningsbidrag, overhead) og direkte kostnader som forskningsinfrastruktur.

Det er flott at vi nå fått skriftlige kommentarer fra engasjerte forskere på instituttet.  To av disse publiseres nå som leserinnlegg i K2 nytt (etter forskernes godkjenning og ønske).

Ønsker å opplyse om at TDI modellen er noe som er utarbeidet av Universitet og høyskolerådet (UHR) i samarbeid med NFR, NTNU, universitetene i Norge og instituttsektoren. Universitetet og fakultetene har implementert denne modellen for all prosjektvirksomhet fra 1.1.2015. Så denne kommer vi til å leve med fremover.

Det kommer blir også interessant å ta del i den kommende rapporten fra Revisjonsprosjektet ”Forskningsbevilgninger og gavemidler”  Nr. 2014/02.

Denne rapporten som vi håper snart kommer å få se, og da vil forhåpentligvis denne representere en overordnet policy og gi oss retningslinjer med basis i regelverket.

Roland