Daglige arkiver: 21. mars 2014

Ukens leder

Eystein Husebye

Nye stillinger ved K2

I en tid da instituttets økonomi er anstrengt må vi ufortrødent arbeide med å rekruttere nye medarbeidere. God rekruttering er ekstremt viktig for den langsiktige utviklingen av instituttet. K2 starter nå i vår arbeidet med å legge rammene for rekruttering framover.

Viktige spørsmål som skal besvares er hvilke faktorer skal telle med og hvilken vekt skal de ha. Noen av stikkordene er undervisningbehov og  –kompetanse, forskning , samarbeidsevner og «leadership» som Amerikanerne like å kalle det.

Uavklarte spørsmål er om nye stillinger skal gå til fagområder eller vi skal velge modellen: «We don’t care what you do as long as you are a leader in your field». Hvilken vekt skal universitetsklinikkens ønsker om spisskompetanse ha? Likeledes må vi diskutere hvilke stillingstyper som er best egnet til å løse oppgavene vi har, skal vi satse mer på 50 og 100 % stillinger på bekostning av 20 % stillinger? Den parteringen av hovedstillinger vi har sett de siste årene bør kanskje reverseres? Skal vi nå ansette flere i tekniske stillinger på bekostning av vitenskapelige stillinger?

Vi vil begynne med å samle inn bakgrunnsinformasjon om dagens bemanning, forventede budsjettressurser til nye stillinger, undervisningsbehov (undervisningsregnskap) og vitenskapelig produksjon (Cristin). Dernest vil vi be om innspill fra dere om prinsippene for prioritering, samt begrunnede ønsker om nye stillinger. Jeg håper mange vil engasjere seg.

Velkommen til en viktig og helt sikkert krevende prosess. En detaljert plan for prosessen vil bli publisert i K2 nytt i løpet av april.

Eystein Husebye

Visste du at…

… K2nytt har kommentarfelt?

Hvis du har meninger, forslag til forbedringer eller bare noe du lurer på, kan du skrive dem i kommentarfeltet.

Nederst til høyre på saken finner du linken “Leave a reply” som leder deg direkte til kommentarfeltet. Antall kommentarer skrevet i en sak står øverst til høyre i en liten snakkeboble. Ved å trykke på snakkeboblen kommer du også til kommentarfeltet.

Alle innlegg blir moderert av oss i K2nytt redaksjonen. Det vil si at vi siler ut spam og trollete kommentarer. Vi vil ikke fjerne innlegg på bakgrunn av meningen uttrykt i innlegget.

MedIm – Nasjonal forskerskole i medisinsk avbildning

NTNU_logo

Medlm er et landsomfattende tverrfaglig nettverk som fremmer kvalitet i forskerutdanningen. Forskerskolens prioriterte fagområder er ultralyd, MR, PET, CT, bildeveiledet kirurgi, biomedisinsk optikk og bionanoteknologi. Forskerskolen tilbyr en rekke tilskudd, støtteordninger og stipend til både stipendiater , faglærere og veiledere. For mer informasjon.