Regjeringens langtidsplan for forskning og høyere utdanning skal revideres

Regjeringens langtidsplan for forskning og høyere utdanning er et viktig, strategisk virkemiddel i kunnskapspolitikken. Gjeldende langtidsplan skal nå revideres.  Se her for mer info om langtidsplanen:

I forbindelse med revisjonen har UiB-ledelsen bedt om innspill fra fakultetene i to omganger:

Runde 1:

Første innspillrunde for UiB sin del er et dialogmøte mellom UiB-ledelsen og KD 28. mai 2021. I forbindelse med dette har Rektor bedt om korte og overordnede innspill fra fakultetene. På grunn av svært kort frist har K2 ledelsen i en egen mail bedt forskningsgruppelederne om hjelp til å svare på følgende spørsmål:

Hva er det mest fremtredende utviklingstrekk i fakultetenes forskning/fagfeltene?

Svar er bedt sendt til Silke Appel innen tirsdag 25. mai kl 08. K2 lager et samlet svar som oversendes fakultetet.

Runde 2:

I neste runde skal fakultetene gi innspill til UiB sentralt på de tre spørsmålene under. Disse svarene skal være mer omfattende enn det som er gitt i første runde. Forskningsgruppelederne vil få en egen mail om dette, men K2 ber alle om å spille inn forslag til svar til forskningsgruppelederne på spørsmålene:

1. Hva er det mest fremtredende utviklingstrekk i fakultetenes forskning/fagfeltene (samme som over)?
  2. Hva er utfordringsbildet i de tematiske områdene i gjeldende langtidsplan?
  3. Hva savnes i langtidsplanen? Er det områder, og behov, som ikke ‘dekkes’ av planens langsiktige prioriteringer og i så fall i hvilke?

Svar på disse tre spørsmålene skal forskningsgruppelederne sende til Silke Appel innen mandag 21 juni. K2 lager et samlet svar som oversendes fakultetet.

Fredag 21. mai kl. 13-14 blir det et digitalt oppstartsmøte for innspillsrunden der statsråden vil innlede om ambisjonene for planen og prosessen fram mot en ferdig revidert plan: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/innspillsrunden-for-langtidsplanen-statsrad-asheim-inviterer-til-oppstartmote-21.-mai/id2848736/

Med ønske om en fredelig og fin Pinse!