Forskningsgruppene ved Klinisk institutt 2

I 2013 ble det innført en ny organisasjonsstruktur ved K2. De viktigste elementene er at

  • alle vitenskapelige ansatte ved instituttet skal tilhøre en forskningsgruppe
  • instituttleder oppnevner og legger ned forskningsgrupper og godkjenner dens leder
  • forskningsgruppelederen skal rapportere direkte til Instituttleder
  • forskningsgruppene skal i utgangspunktet bestå av minimum seks personer og skal ledes av en vitenskapelig ansatt i hovedstilling
  • gruppen skal ha publisert minimum fem publikasjoner årlig i snitt de tre siste årene

Formålet til forskningsgruppene er at de skal drive forskning etter det regelverk, etiske retningslinjer og de HMS- krav som til en hver tid er gjeldende ved UiB.

Oppgavene er blant annet å

  • stimulere til god forskning og optimal publiserings- og formidlingspraksis
  • koordinere finansiering av forskningsgruppens aktivitet
  • bidra til oppbygging av instituttets infrastruktur og kompetanse
  • sørge for at en eventuell UiB-tekniker tilknyttet forskningsgruppen brukes optimalt
  • sørge for at årlige medarbeidersamtaler med tekniske og midlertidig ansatte tilknyttet forskningsgruppen finner sted
  • sørge for at forskningsgruppens publikasjoner registreres i henhold til UiB sine krav
  • ha ansvar for at forskningsgruppens medlemmer bidrar i instituttets undervisningsoppgaver og forskerutdanning
  • fordele driftsmidler til dem som har generert midlene
  • delta i den utvidete ledergruppen ved instituttet etter utnevnelse fra instituttleder

Det er nå seks år siden denne strukturen ble innført. Etter site visits våren 2018 ble det klart at justeringer er nødvendig pga. naturlig avgang og endringer i aktivitet for noen av gruppene. Vi har derfor initiert en prosess med å endre sammensetningen av noen av forskningsgruppene. Fast vitenskapelig personale for aktuelle grupper vil bli innkalt. Sentrale spørsmål til diskusjon vil være

  • er størrelsen på gruppen etter intensjonen?
  • er sammensetningen av de vitenskapelig ansatte hensiktsmessig?
  • er det oppgaver gruppen ønsker å ta på seg som kan egne seg til en plattformtjeneste ved K2?
  • er det undervisningsmessige utfordringer som kan bedres ved endring?
  • er det andre grupper som er aktuelle for ev. sammenslåing?

Etter en diskusjon med de aktuelle gruppene, vil noen nye grupper dannes og leder utpekes. Ta gjerne kontakt per mail mht. innspill i denne prosessen.

God Pinse!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *